Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 1:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 14, 2017 10:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
Hej!

Jag har en Audi A4 Quattro -00
Tyvärr har stödlagret på kardanen till bakaxel, eller snarare gummit som håller i stödlagret bilvit riktigt slappt. Dunkar och slår när jag gasar på.
Måste bytas.


Började läsa lite i verkstadshandboken och kolla runt på nätet, suprise suprise, det går INTE att byta.
Audi har monterat lagret på den ena sidan av axeln, och sedan pressat på den andra änden och bultat ihop det hela.
Går absolut inte att få isär, och om man nu lyckas så är det rent omöjligt att få ihop det igen med balanseringen i behåll.

Man har några alternativ.

1. Lämna in bilen hos VAG och köpa hela kardan assemblyn och byta den. Då byter dom precis allt emellan växellåda och bakaxeln. Jättedyrt med betoning på jättedyrt.

2. Köpa hem ett lager (som knappt finns att få tag i då man egentligen inte kan byta det). Finns på kinesiska ebay och 034.motorsport i amerika.
Lagret frakten och tullen kostar mer än det smakar, och om man på något sätt lyckas få tag i lagret så är det ett rent h****e att få isär kardanen, för att inte tala om att få ihop de igen.

3. Bygga om lagret. Stödlager från BMW E36 passar rakt av, men man får bygga om "fötterna" som man bultar fast i kardantunneln lite. Det här är ett riktigt bra alternativ, men problemen med att få isär och ihop kardanen kvartstår.

5. Åka till en skrot och plocka kardanpaketet från en annan bil. Det här kan ge mer problem än det löser. Lagret och eller lagerhållaren på den nya kardanen är oftast minst lika slitna som det man har på sin egen bil. Det här är ett vanligt problem på B5 quattros, även b5 passater och B6 a4. Lycka till att hitta ett kardanpaket med fräscht lager.

6. Fulingen, tjyven, det stygga men ack så effektiva sättet att fulfixa sitt lager och få bättre än original.


Sikaflex.

Man fyller helt enkelt gummihållaren med något slags elastiskt montagelim och låter det torka i någon vecka, sen har man ett jäkligt starkt hållare som INTE kommer börja flexa, även om man drar på. Att beakta är att hardyskivor och knutkors lever ett hårdare liv efter en sådan här behandling, men det behöver nödvändigtvis betyda någon märkbar skillnad.

Så! Vad ska jag limma med?

Om ni inte förstog hur jag menade så länkar jag till den här tråden av en amerikan som har gjort samma behandlning med mycket gott resultat.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... Windo-Weld

Tyvärr får jag inte tag i det han har använt.

Här är även en intern tråd där någon annan på Sävar har limmat med något, men jag vet inte vad. Finns MÅNGA olika sorters sikaflex.
viewtopic.php?f=13&t=67962
Googlade runt lite efter produkterna de använder i den där tråden, men den är 7 år gammal, och jag hittade inte så mycket.



Jag hoppas på förslag! Vindrutelim? Sikaflex 291?

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 10:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1260
Gjorde likadant på Transiten och det dög åt besiktningsgubbarna i alla fall. Och bra blev det.

Gummit var så slut så jag fick stöda upp kardanen först så att den var någorlunda centrerad. Sen i med första bästa Sikaflexet från järnaffären. Kan ha varit 11FC men jag är inte hundra.

Jag är ju inget proffs på detta men jag misstänker att vindrutelim blir onödigt hårt (och dyrt).

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 11:01 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
mauser240 skrev:
Gjorde likadant på Transiten och det dög åt besiktningsgubbarna i alla fall. Och bra blev det.

Gummit var så slut så jag fick stöda upp kardanen först så att den var någorlunda centrerad. Sen i med första bästa Sikaflexet från järnaffären. Kan ha varit 11FC men jag är inte hundra.

Jag är ju inget proffs på detta men jag misstänker att vindrutelim blir onödigt hårt (och dyrt).

Japp, jag var nyss ner till glasmästaren. Fick klämma lite på gamla limrester då de höll på att byta ruta på en bil. Det var attans hårt. För hårt.


Sökte med ljus och lykta i hela staden hos lite bygghandlare osv och hittade tillslut ett lim som jag tror kommer bli bra.
Det var något Montagelim PRO från Essve. Dyrt. Skulle hålla sig rätt elastiskt. Bygghandlaren förstod vad jag skulle göra men varnade för att det skulle ta lång tid att torka. (Det rör sig ju iallafall om en 15-20mm jag ska kläma ut på sina håll)

Jag frågade om jag kunde parkera typ en kupevärmare under kardanen och ta en sån blomspruta och fukta lite varje lager jag lägger så att man får in lite fukt i fogen. Värmen skulle inte göra så stor skillnad trodde han, däremot kunde lite fukt vara rimligt att få in i fogen. Jag tror jag tänker lägga några millimeter åt gången, sen doppa fingret i vatten och fukta ytan lite innan nästa lager. Sen lägga i skikt tills jag är nöjd. Återkommer med resultat.

Har planer på att bara lossa stödlagret och vika ner kardanen så att den friläggs. Man vill ju inte limma den under tryck. Borde ju bli jättefel.
Kanske tillochmed är värt att ta bort den helt så man ser vad man gör. Det innebär dock att ta bort avgasysstemet, jag tror det är ovärt faktiskt. Bara kardanen är frilagd och stödlagret är obelastat så tror jag det blir bra.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 11:07 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
Jag fick precis en idé om att man kanske kunde borra ett antal hål rakt igenom gummiupphängningen så att de båda limklumparna härdar ihop till en klump som omsluter lagret, snarare än endast en klump på vardera sida.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 11:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4454
Ort: Boden
Vanligt våtrumssilicon

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 1:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
The skrev:
Vanligt våtrumssilicon


Har du använt det? Hur mycket kunde du lägga på en gång? Är lite orolig för att en riktigt tjock strimma inte kommer torka ordentligt.

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 3:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4454
Ort: Boden
Har använt vanligt våtrumssilicon samt liquisole till att förstärka dåliga stödlagerhållare samt göra hardyskivor i styrningen stummare, har inte varit något problem med någon av lösningarna.
Fukthärdande lim bör inte vara tjockare än 1cm yta då härdar det inte ordentlig.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 8:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
våtrumssilikon och liquisole samtidigt? Hur?

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 15, 2017 7:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4454
Ort: Boden
Inte samtidigt...

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 15, 2017 8:39 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
Förstår inte riktigt hur du fyller ett helt stödlager med bara liquisole :/

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 15, 2017 4:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 512
Ort: Göteborg
Jag får kasta en känga åt våtrumsilikon i länkarmsbussningar på 960 MK2!
Det fick härda över en vecka - helt nya bussningar i länkarmarna.
Det såg bra ut, men silikonet satte sig inte fast ordentligt i bussningen så det togs loss som lösa strimlor senare efter att det åkts med det.
Ska jag försika igen med något ska det vara 2-komp och som sätter sig fast i gummi!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 15, 2017 4:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 55
Ang stödlager så modifierade jag et från 940 som jag hade på en 97 a4 b5 quattro. Passade rätt bra, var inte mycket modifiering.

Sent fra min S30 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 15, 2017 11:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 724
Ort: Umeå
Lagren går att byta.
Men isär så pajjar det.
Ihop får man vara försiktig.

På min andra VW som är äldre och syncro så gick det med.
Men på denna gjorde jag som ovan , använde BMW och bytte fäste.

Lagret däremot var samma storlek.
Fanns lösa BMW lager som skulle passat dessutom.
Men hittade ett komplett stödlager som var billigare på ebay.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 5:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 191
Ort: Dalarna
Okej, jag fyllde stödlagret med sikaflex och lät det härda, blev riktigt bra, men det var inte det som orsakade problemen.

Lät det torka i några dagar och bultade upp det. Inte stumt, men riktigt fast.
Bild

Stödlagret kanske inte var boven i dramat, men det här är DEFINITIVT anledningen.

Det här var allt som höll i framsidan på diffen :)
Det här fästet sitter väldigt långt fram, typ under baksätet. B5 bakdiffen är så konstig.
(Sen hänger den i två andra bussningar nära respektive bakhjul)
https://www.youtube.com/watch?v=1lR3JGm6HPQ

Jag vill karva bort allt originalgummi och gjuta en ny bussning i polyurethan. Kan jag göra det?

_________________
Henrik Östling
Volvo 740 B230FK
viewtopic.php?f=21&t=94679


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 7:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Inlägg: 134
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
Jag har använt Biltemas multibond rapid.
Funka kanon för mig på en Xc90.

_________________
Tobias Lindqvist
SUndsvall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010