Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

Hej!

Jag har en Audi A4 Quattro -00
Tyvärr har stödlagret på kardanen till bakaxel, eller snarare gummit som håller i stödlagret bilvit riktigt slappt. Dunkar och slår när jag gasar på.
Måste bytas.


Började läsa lite i verkstadshandboken och kolla runt på nätet, suprise suprise, det går INTE att byta.
Audi har monterat lagret på den ena sidan av axeln, och sedan pressat på den andra änden och bultat ihop det hela.
Går absolut inte att få isär, och om man nu lyckas så är det rent omöjligt att få ihop det igen med balanseringen i behåll.

Man har några alternativ.

1. Lämna in bilen hos VAG och köpa hela kardan assemblyn och byta den. Då byter dom precis allt emellan växellåda och bakaxeln. Jättedyrt med betoning på jättedyrt.

2. Köpa hem ett lager (som knappt finns att få tag i då man egentligen inte kan byta det). Finns på kinesiska ebay och 034.motorsport i amerika.
Lagret frakten och tullen kostar mer än det smakar, och om man på något sätt lyckas få tag i lagret så är det ett rent h****e att få isär kardanen, för att inte tala om att få ihop de igen.

3. Bygga om lagret. Stödlager från BMW E36 passar rakt av, men man får bygga om "fötterna" som man bultar fast i kardantunneln lite. Det här är ett riktigt bra alternativ, men problemen med att få isär och ihop kardanen kvartstår.

5. Åka till en skrot och plocka kardanpaketet från en annan bil. Det här kan ge mer problem än det löser. Lagret och eller lagerhållaren på den nya kardanen är oftast minst lika slitna som det man har på sin egen bil. Det här är ett vanligt problem på B5 quattros, även b5 passater och B6 a4. Lycka till att hitta ett kardanpaket med fräscht lager.

6. Fulingen, tjyven, det stygga men ack så effektiva sättet att fulfixa sitt lager och få bättre än original.


Sikaflex.

Man fyller helt enkelt gummihållaren med något slags elastiskt montagelim och låter det torka i någon vecka, sen har man ett jäkligt starkt hållare som INTE kommer börja flexa, även om man drar på. Att beakta är att hardyskivor och knutkors lever ett hårdare liv efter en sådan här behandling, men det behöver nödvändigtvis betyda någon märkbar skillnad.

Så! Vad ska jag limma med?

Om ni inte förstog hur jag menade så länkar jag till den här tråden av en amerikan som har gjort samma behandlning med mycket gott resultat.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... Windo-Weld

Tyvärr får jag inte tag i det han har använt.

Här är även en intern tråd där någon annan på Sävar har limmat med något, men jag vet inte vad. Finns MÅNGA olika sorters sikaflex.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=67962
Googlade runt lite efter produkterna de använder i den där tråden, men den är 7 år gammal, och jag hittade inte så mycket.



Jag hoppas på förslag! Vindrutelim? Sikaflex 291?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av mauser240 »

Gjorde likadant på Transiten och det dög åt besiktningsgubbarna i alla fall. Och bra blev det.

Gummit var så slut så jag fick stöda upp kardanen först så att den var någorlunda centrerad. Sen i med första bästa Sikaflexet från järnaffären. Kan ha varit 11FC men jag är inte hundra.

Jag är ju inget proffs på detta men jag misstänker att vindrutelim blir onödigt hårt (och dyrt).
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Gjorde likadant på Transiten och det dög åt besiktningsgubbarna i alla fall. Och bra blev det.

Gummit var så slut så jag fick stöda upp kardanen först så att den var någorlunda centrerad. Sen i med första bästa Sikaflexet från järnaffären. Kan ha varit 11FC men jag är inte hundra.

Jag är ju inget proffs på detta men jag misstänker att vindrutelim blir onödigt hårt (och dyrt).
Japp, jag var nyss ner till glasmästaren. Fick klämma lite på gamla limrester då de höll på att byta ruta på en bil. Det var attans hårt. För hårt.


Sökte med ljus och lykta i hela staden hos lite bygghandlare osv och hittade tillslut ett lim som jag tror kommer bli bra.
Det var något Montagelim PRO från Essve. Dyrt. Skulle hålla sig rätt elastiskt. Bygghandlaren förstod vad jag skulle göra men varnade för att det skulle ta lång tid att torka. (Det rör sig ju iallafall om en 15-20mm jag ska kläma ut på sina håll)

Jag frågade om jag kunde parkera typ en kupevärmare under kardanen och ta en sån blomspruta och fukta lite varje lager jag lägger så att man får in lite fukt i fogen. Värmen skulle inte göra så stor skillnad trodde han, däremot kunde lite fukt vara rimligt att få in i fogen. Jag tror jag tänker lägga några millimeter åt gången, sen doppa fingret i vatten och fukta ytan lite innan nästa lager. Sen lägga i skikt tills jag är nöjd. Återkommer med resultat.

Har planer på att bara lossa stödlagret och vika ner kardanen så att den friläggs. Man vill ju inte limma den under tryck. Borde ju bli jättefel.
Kanske tillochmed är värt att ta bort den helt så man ser vad man gör. Det innebär dock att ta bort avgasysstemet, jag tror det är ovärt faktiskt. Bara kardanen är frilagd och stödlagret är obelastat så tror jag det blir bra.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

Jag fick precis en idé om att man kanske kunde borra ett antal hål rakt igenom gummiupphängningen så att de båda limklumparna härdar ihop till en klump som omsluter lagret, snarare än endast en klump på vardera sida.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av The »

Vanligt våtrumssilicon
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

The skrev:Vanligt våtrumssilicon
Har du använt det? Hur mycket kunde du lägga på en gång? Är lite orolig för att en riktigt tjock strimma inte kommer torka ordentligt.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av The »

Har använt vanligt våtrumssilicon samt liquisole till att förstärka dåliga stödlagerhållare samt göra hardyskivor i styrningen stummare, har inte varit något problem med någon av lösningarna.
Fukthärdande lim bör inte vara tjockare än 1cm yta då härdar det inte ordentlig.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

våtrumssilikon och liquisole samtidigt? Hur?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av The »

Inte samtidigt...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

Förstår inte riktigt hur du fyller ett helt stödlager med bara liquisole :/
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av taz82 »

Jag får kasta en känga åt våtrumsilikon i länkarmsbussningar på 960 MK2!
Det fick härda över en vecka - helt nya bussningar i länkarmarna.
Det såg bra ut, men silikonet satte sig inte fast ordentligt i bussningen så det togs loss som lösa strimlor senare efter att det åkts med det.
Ska jag försika igen med något ska det vara 2-komp och som sätter sig fast i gummi!
turb00le
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av turb00le »

Ang stödlager så modifierade jag et från 940 som jag hade på en 97 a4 b5 quattro. Passade rätt bra, var inte mycket modifiering.

Sent fra min S30 via Tapatalk
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av Lillen »

Lagren går att byta.
Men isär så pajjar det.
Ihop får man vara försiktig.

På min andra VW som är äldre och syncro så gick det med.
Men på denna gjorde jag som ovan , använde BMW och bytte fäste.

Lagret däremot var samma storlek.
Fanns lösa BMW lager som skulle passat dessutom.
Men hittade ett komplett stödlager som var billigare på ebay.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av ainok »

Okej, jag fyllde stödlagret med sikaflex och lät det härda, blev riktigt bra, men det var inte det som orsakade problemen.

Lät det torka i några dagar och bultade upp det. Inte stumt, men riktigt fast.
Bild

Stödlagret kanske inte var boven i dramat, men det här är DEFINITIVT anledningen.

Det här var allt som höll i framsidan på diffen :)
Det här fästet sitter väldigt långt fram, typ under baksätet. B5 bakdiffen är så konstig.
(Sen hänger den i två andra bussningar nära respektive bakhjul)
https://www.youtube.com/watch?v=1lR3JGm6HPQ

Jag vill karva bort allt originalgummi och gjuta en ny bussning i polyurethan. Kan jag göra det?
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)

Re: Förstärka en stödlagerupphängning, Sikaflex?

Inlägg av Tobias Lindqvist »

Jag har använt Biltemas multibond rapid.
Funka kanon för mig på en Xc90.
Tobias Lindqvist
SUndsvall
Skriv svar