Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 3:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 03, 2017 9:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Inlägg: 182
Ort: Spånga
Har ju satt volvo drivlina under Taunusen och undrar om orginal kardanen är en svag punkt?
Några alternativa lösningar, typ en kardan som är som två hylsor med splines så kardan kan ändra längd då bakaxeln rör sig upp och ner?
Eller kan man sova lungt med orginal kardan?

Bygget:
viewtopic.php?f=21&t=62893

_________________
Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 12:17 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5102
Ort: Lykksällä
Bara du har den grövre modellen som sitter på 740/940 och nyare 240 så lär det nog hålla

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 12:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Inlägg: 182
Ort: Spånga
Steve skrev:
Bara du har den grövre modellen som sitter på 740/940 och nyare 240 så lär det nog hålla

Tack, då får jag fundera. Nu har jag en från en "gammal" 245.


Skickat från min iPad med Tapatalk

_________________
Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 1:17 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5102
Ort: Lykksällä
Beror på vad det är för gammal 245
Men är det den tunnaste axeln kommer den inte att hålla

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 2:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Inlägg: 182
Ort: Spånga
Om jag nu minns rätt...
Slaktade två 245:ro när jag gjorde bygget, och den ena satt det en 1030 bakaxel på och vill minnas att den kardanen var lite klenare än den som kom från bilen med 1031 axel (vilken jag tog kardanen från).

Får leta i gömmorna om jag eventuellt sparade den andra kardanen också så jag kan jämföra...

_________________
Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1444
Ort: Timrå
Med tanke på längden och resonansfrekvenser är en delad med stödlager bättre. Annars är det Scaniadimensioner som gäller.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 9:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2534
Ort: Bollebygd
Dom "klena" e 44mm å den "grova" 51(finns grövre med).

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 12:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Inlägg: 182
Ort: Spånga
jonas landin skrev:
Dom "klena" e 44mm å den "grova" 51(finns grövre med).

Kanon, tack. Enklare att mäta den den på bilen i stället för att försöka hitta nåt i skrothögarna.....


Skickat från min iPad med Tapatalk

_________________
Anders


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010