Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter snett?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter snett?

Inlägg av Kulan »

Hej, jag har en volvo 240 -82 som bruksbil å till en början så gick bilen bra och när h-mätarwire gick av så bytte jag från en m46 till en m47 då det inte finns nån ny wire att tillgå. Å då kom jag att få kom en fruktansvärd massa problem, då jag körde med gamla stödlagerhållaren så vibrerade mellanaxeln lite mellan 70-95km/h. Tänkte att det var stödlagerhållaren men då när den byttes så börja den vibrera brutalt, körde aldrig fortare än 55km/h, bytte till en ny vxllådskudde då den gamla var ledsen, blev det bättre men då låg vxllådan mot karossen?!?!??!!! (På passagerarsidan låg vxllådan mot karossen), satte dit en 5-7mm (std) distanser mellan vxllådsbalk å kaross på varje sida, ännu lite bättre, sen borrade jag ett hål i vxllådsbalken bredvid det gamla (för växellådskudden) vilket förflyttade vxllådan 15mm. Men efter mätning så saknas det 1cm till mot förarsidan för att få kardanaxeln rak, men nu när det bara är en cm så går bilen bra att köra, men det är ju inte så kul att bilen vibrerar som den gör, men stora frågan är... vad i h*vete är det som gör att hålbilden stämmer så fruktansvärt dåligt?? Ska ju inte skilja 2-3cm mot fabrikshålet utan anledning,

Men vad kan det bero på att motorpaketet sitter så snett efter ett vxllådsbyte?? Nån som varit med om nåt liknande och kan förklara vad som kan vara fel?? :-)

Sen, den "nya" m47 sjunger ganska friskt på 1:an och 2:an samt ytterst, ytterst lite på 3:an å 5:an (hördes endast när vxllådan låg mot karossen tyst nu när den ligger "rätt" i tunneln) 4:an är tyst. går det ta nå drevpaket från en m47 utan h-mätaruttag till min som har det?? :-)

Tacksam för svar
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter sn

Inlägg av The »

Inte så konstigt att lådan är tyst på 4 an då den går "rakt genom"
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter sn

Inlägg av Steve »

Motorkuddar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter sn

Inlägg av Kulan »

Jag har varit inne på dom jag också, men dom ser ut som att dom ska vara raka å fina,
Finns det olika motorfästen på 240 tidigt -80 tal å nå andra för b19-230??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Vad är det som orsakar att min motor / vxllåda sitter sn

Inlägg av Kulan »

Kan jag ha skruvat ihop vxllåda - motor fel på nåt sätt? Jag har ju fått sprängkåpan å bottna mot motorn å den passar väl bara i ett läge?? Vxlspaken passar ju i hålet i karossen för denne så, men finns det nåt annat som kan göras fel som kan orsaka detta problem?? M46 passade ju perfekt. Men m47 3-4cm åt höger.

Får väl slipa bort "styrpinnarna" i motorkuddarna å vrida dessa så motorn hamnar nån cm åt höger så kanske det linjerar upp bättre
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar