Tips på förlängning av vevaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Svante »

Hej,
Håller på att montera en ZF låda på min 5.3 LM7 och vill helst slippa sticka av och svetsa ett annat svep ( om man i framtiden åker på att byta lådan ). Så jag funderar över alternativ och vad som kan vara bäst. Jag har ritat upp en adapter mellan ZFéns håldelning och LS motorn vilken är på skärning just nu. Däremot så behöver jag få kopplingspaketet närmare lådan.

Alternativ 1: Jag svarvar en stålaxel som jag monterar på vevaxel med styrning mot vevcentrum som distanserar ut befintligt aluminiumsvänghjul+tryckplatta det som behövs ( mått fn, oklart ). Som på denna länk: https://www.transmissionadapters.com/Fo ... %20019.JPG . Största nackdelen jag ser är att jag måste klämma in en flexplate mellan veven och adaptern för att kunna få startkrans på rätt ställe och samtidigt använda befintligt svänghjul för tryckplattan. Det blir lite kaka på kaka.

Alternativ 2: Då det är alusvänghjul så sitter en stålplåt skruvad för lamellpuckarna. Skruvar jag av den så kan jag svarva en distans för tryckplattan. Svänghjulet blir på samma ställe men jag flyttar tryckplattan. Denna distans blir lite större i diameter men jag ser å andra sidan inget problem att göra den i aluminium.

Just nu lutar det åt alternativ 2, men någon här kanske redan provat? Erfarenhet av de bägge?

Självklart kommer jag köra en sprängmatta i kevlar över sprängkåpan oavsett alternativ.

Tack på förhand.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Bassek »

Hej. är det splinesen på ingående axel som är för korta, eller är det bara uttrampningslagret som inte når fram?
MVH Basse
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Svante »

Hej,
Det är bägge. Ingående axeln är väldans kort på dessa ZF lådor. Jag måste även göra en förlängning av styrpinnen till pilotlagret men det ser jag som ett minimalt problem i sammanhanget.

Med vänlig hälsning,
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Bassek »

Då hade jag gjort en tjockare slitplåt till svänghjulet samt distanser till tryckplattan.
MVH Basse
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Svante »

Typ som alternativ 2 då. Ja jag är inne på den jag med!

Tackar!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Steve »

Så här ser en köpes ut, kanske kan ge lite inspiration

http://www.ebay.com/itm/GM-LS1-LS3-LS7- ... SwHMJYFx9F
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Tips på förlängning av vevaxel

Inlägg av Svante »

16 papp :)
Där har dom svarvat ett nytt svänghjul lite konformat och förlängt det den vägen. Men det blir istortsett detsamma.

Men jag provar så, det är nog enklaste sättet.
Skriv svar