Tips på förlängning av vevaxel
Postat: mån jun 12, 2017 12:13 pm
Hej,
Håller på att montera en ZF låda på min 5.3 LM7 och vill helst slippa sticka av och svetsa ett annat svep ( om man i framtiden åker på att byta lådan ). Så jag funderar över alternativ och vad som kan vara bäst. Jag har ritat upp en adapter mellan ZFéns håldelning och LS motorn vilken är på skärning just nu. Däremot så behöver jag få kopplingspaketet närmare lådan.
Alternativ 1: Jag svarvar en stålaxel som jag monterar på vevaxel med styrning mot vevcentrum som distanserar ut befintligt aluminiumsvänghjul+tryckplatta det som behövs ( mått fn, oklart ). Som på denna länk: https://www.transmissionadapters.com/Fo ... %20019.JPG . Största nackdelen jag ser är att jag måste klämma in en flexplate mellan veven och adaptern för att kunna få startkrans på rätt ställe och samtidigt använda befintligt svänghjul för tryckplattan. Det blir lite kaka på kaka.
Alternativ 2: Då det är alusvänghjul så sitter en stålplåt skruvad för lamellpuckarna. Skruvar jag av den så kan jag svarva en distans för tryckplattan. Svänghjulet blir på samma ställe men jag flyttar tryckplattan. Denna distans blir lite större i diameter men jag ser å andra sidan inget problem att göra den i aluminium.
Just nu lutar det åt alternativ 2, men någon här kanske redan provat? Erfarenhet av de bägge?
Självklart kommer jag köra en sprängmatta i kevlar över sprängkåpan oavsett alternativ.
Tack på förhand.
Håller på att montera en ZF låda på min 5.3 LM7 och vill helst slippa sticka av och svetsa ett annat svep ( om man i framtiden åker på att byta lådan ). Så jag funderar över alternativ och vad som kan vara bäst. Jag har ritat upp en adapter mellan ZFéns håldelning och LS motorn vilken är på skärning just nu. Däremot så behöver jag få kopplingspaketet närmare lådan.
Alternativ 1: Jag svarvar en stålaxel som jag monterar på vevaxel med styrning mot vevcentrum som distanserar ut befintligt aluminiumsvänghjul+tryckplatta det som behövs ( mått fn, oklart ). Som på denna länk: https://www.transmissionadapters.com/Fo ... %20019.JPG . Största nackdelen jag ser är att jag måste klämma in en flexplate mellan veven och adaptern för att kunna få startkrans på rätt ställe och samtidigt använda befintligt svänghjul för tryckplattan. Det blir lite kaka på kaka.
Alternativ 2: Då det är alusvänghjul så sitter en stålplåt skruvad för lamellpuckarna. Skruvar jag av den så kan jag svarva en distans för tryckplattan. Svänghjulet blir på samma ställe men jag flyttar tryckplattan. Denna distans blir lite större i diameter men jag ser å andra sidan inget problem att göra den i aluminium.
Just nu lutar det åt alternativ 2, men någon här kanske redan provat? Erfarenhet av de bägge?
Självklart kommer jag köra en sprängmatta i kevlar över sprängkåpan oavsett alternativ.
Tack på förhand.