Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons feb 21, 2018 12:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 21, 2017 10:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 522
Ort: Kungsör
Har läst hur många trådar som helst nu utan att hitta svaren på mina frågor…

Har problem med att kopplingen inte vill frikoppla helt och hållet på högre varv så bilen vill gärna krypa framåt även när jag har kopplingspedalen i botten, det är även svårväxlat på högre varv (troligtvis av samma anledning).

Det gäller en B230 med plant svänghjul och omsvetsad BMW ZF låda och allt fungerade som det skulle i höstas och jag har samma svänghjul, tryckplatta, lamell och växellåda. Kopplingshydrauliken består av ett Wilwood stående pedalställ med en 0,625” huvudcylinder och en BMW E36 slavcylinder och även det är samma som under det föregående året. Det enda som ändrats är egentligen att jag kontrollerat maxtrycket på tryckplattan och fick sedan hjälp att bearbeta svänghjulet lite för att maxa inspänningstrycket, ökade stepdown då med 0,30mm.

Efter bearbetningen av svänghjulet så plockade jag ihop allt och upptäckte då problemet med att bilen vill krypa framåt vid högre varv och att den blev svårväxlad.

Det jag testat hittills:
Förlänga pinnen vid slaven så långt som det går utan att det påverkar solfjädrarna vid montering av slavcylindern
Bytt ut original gummislang till stålomspunnen (luftade så klart också)
Svetsat dit 5mm klackar på gaffeln för att minska avståndet mellan solfjäder och urtrampningslager
Byggt justerbart läge för gaffeln på motsatt sida om slaven. Tog bort slavcylindern och gängade ut justeringen tills lagret nästan ligger mot solfjädrarna och fick då fått lov att byta tillbaka till en orörd pinne vid slavcylindern pga att avståndet minskat så pass mycket

Inget av detta har gjort någon direkt skillnad förutom att dragläget förändrades något när jag justerade in fullt på motsatt sida om slavcylindern, men det frikopplar ändå lika dåligt!

Skulle riva ner låda och koppling igår men tänkte då att jag skulle testa en sista sak innan så jag och brorsan testade att göra en plåt med en svetsad mutter på så man kan justera in kopplingsarmen manuellt med en bit gängstång för att se om det ens gick att få den att frikoppla helt så att bilen står stilla. Justerade sakta in armen och testade tills vi fick bilen att stå stilla på varv och då mäter jag fram att jag behöver ett slag på 33-34mm vid slavcylindern för att flytta gaffeln lika mycket (har ca 15-16mm slag vid slavcylindern nu).

Tänkte om det här går att lösa med en större huvudcylinder och tänkte därför kolla här om någon är lite klurig och i så fall kan räkna fram vad jag skulle behöva för cylinder för att öka slaglängden tillräckligt? Wilwood har vad jag kan se den cylindern jag har nu 0.625 och sedan 0.700, 0.750 och den största jag hittat 0.813

Om jag förstått det här rätt så hade det varit bra att ha mindre diameter vid slavcylindern för att få längre slag men jag hittar ingen cylinder med mindre diameter än den jag har nu (20,64mm ska det tydligen vara på den jag har nu).
Är det någon som vet en slavcylinder med mindre diameter som passar på den 5vxl ZF-lådan så får ni gärna tipsa om det med :)

Tack på förhand! Mvh Kim

Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 874
Ort: bjursås
Hej Kim , måste kolla om du har rätt inspännings mm ?
Om du monterar den med för tjock lamell så kan du få ditt problem då går tryckplattan över sitt centrum och då kan ditt problem uppkomma.
Saschs kopplingar har 7 mm inspänning , kolla vad du har för tryckplatta och kolla vad dom säger att det ska vara för montering mått.
Du kollar enkelt genom att ta ett svänghjul lägg dit lamellen och tryckplattan , mät sedan avståndet mellan tryckplatta och svänghjul (ej draget ska ligga löst ovanpå varandra).
Vissa leverantörer har en tjockare lamell.
KL racing säljer shims till tryckplattan om du skulle behöva.
/Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 5:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 666
Ort: Hbg.
Det är inte så att du har en lamell som expanderar på varv?
Bara en tanke.
Finns så mycket tillverkat av kinesium idag.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 6:16 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5183
Ort: Lykksällä
Kan ju vara nåt sånt här problem: https://www.youtube.com/watch?v=K-tNtxp ... 1381126995

Volvo 740 har väl 19mm huvudcylinder(0.750") och dom brukar ju funka fint med bmw-lådorna

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 7:12 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20475
Ort: Tomterna/sävar
du har inte en krokig lammel eller för glappa splinz på lammelen så den inte håller sig där den ska? har även varit med om att solfjädern blivit knäckt så den trycker lite snett så koppligen frikopplar dåligt på varv. tryck plattan kan ha blivit sne efter överhettning?

mycket som kan göra detta... har gjort alla själv på 142 tiden och det tar på krafterna jag vet. en koppling och lammel håller inte så länge kanske dax för nya?

ett bra test är att lägga i ettan trycka ned koppligen max eller nästan max sen varva upp till max rpm. om bilen rör sig är nått fel!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 7:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 522
Ort: Kungsör
p.hedman skrev:
Hej Kim , måste kolla om du har rätt inspännings mm ?
Om du monterar den med för tjock lamell så kan du få ditt problem då går tryckplattan över sitt centrum och då kan ditt problem uppkomma.
Saschs kopplingar har 7 mm inspänning , kolla vad du har för tryckplatta och kolla vad dom säger att det ska vara för montering mått.
Du kollar enkelt genom att ta ett svänghjul lägg dit lamellen och tryckplattan , mät sedan avståndet mellan tryckplatta och svänghjul (ej draget ska ligga löst ovanpå varandra).
Vissa leverantörer har en tjockare lamell.
KL racing säljer shims till tryckplattan om du skulle behöva.
/Mvh Peter

Hej Peter!

När vi provtryckte plattan så gjordes hela proceduren som i guiden som finns här på Sävarturbo
viewtopic.php?t=10267
Använde mitt svänghjul, tryckplatta och lamell när vi provtryckte och mätte upp allt så det bör ha blivit rätt, men man vet aldrig om jag räknade fel någonstans :? Jag kör Sachs -765 tryckplatta och har en lamell som mäter 7,9mm, 8mm när den var ny.
Enligt KL Racing, Bakaxeldelar och andra hemsidor så är -765 tryckplattan avsedd för 9,2mm lamell men om det stämmer vågar jag inte lova :) Om det stämmer så borde ett stepdown på omkring 1,2-1,3mm vara lagom med min lamell, eller tänker jag fel?

anglia-61 skrev:
Det är inte så att du har en lamell som expanderar på varv?
Bara en tanke.
Finns så mycket tillverkat av kinesium idag.


Ja det vet jag faktiskt inte, har inte tänkt på det alls!
Lamellen är en Tenaci men är förmodligen tillverkad i Kina den med :thumbdown:

Antar att byta lamell är ända sättet att få reda på om det är den som ställer till det på det viset du beskriver?

Steve skrev:
Kan ju vara nåt sånt här problem: https://www.youtube.com/watch?v=K-tNtxp ... 1381126995

Volvo 740 har väl 19mm huvudcylinder(0.750") och dom brukar ju funka fint med bmw-lådorna


Det där var jäkligt intressant, faktiskt aldrig sett förut! Kanske kan vara så "enkelt" :doh:
Får riva ner låda och koppling och kolla för jag har en lös axel liggandes som jag brukar använda till att centrera kopplingen

Jens Gustavsson skrev:
du har inte en krokig lammel eller för glappa splinz på lammelen så den inte håller sig där den ska? har även varit med om att solfjädern blivit knäckt så den trycker lite snett så koppligen frikopplar dåligt på varv.

ett bra test är att lägga i ettan trycka ned koppligen max eller nästan max sev varva upp till max rpm. om bilen rör sig är nått fel!


Ska försöka ta mig tid att plocka ner låda och koppling i helgen och kolla det som ni tipsat om här.
Bilen rör sig sakta framåt om jag gör som du skrev så nåt är ju som sagt fel!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 7:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 961
Ort: Flisa, norge
p.hedman skrev:
Hej Kim , måste kolla om du har rätt inspännings mm ?
Saschs kopplingar har 7 mm inspänning
/Mvh Peter


vart mäter du detta? jag spänner min 765 2.3mm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 10:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 874
Ort: bjursås
Kim , kolla upp som dom andra skrev först , sedan borde du svarva ner svänghjulet i ytterkant som du skrev så du får 9,2 mm i monterings mått.
Jag har aldrig släppt ner mer än 0,4mm innan jag svarvar av anhållet på svänghjulet , 1,2mm för lite låter som problem.
Du kanske har ett slir i kopplingen och att värmen gör lamellen skev.
Jag kollade upp installations måttet och det är 9,2mm som du skrev (7mm som jag sa är fel på din tryckplatta).
Jag vet inte om det rentav kan vara obalans i lamellen så den vobblar i höga varv ??
Lycka till i helgen för nu åker vi till Orsa och rejsar.
Med vänlig hälsning Peter

DTE jag mäter mellan anligget mellan tryckplattan (anligget mot svänghjulet och tryckplatta).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 12:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1038
Ort: Torpshammar
att förlänga pinnen och dylika förändringar gör ingen skillnad så. Utväxlingen mellan huvudcylinder och slavcylinder är densamma för det. Inget kommer att röra sig mer för det. En tryckplatta behöver normalt sett inte röra sig så mycket för att frikoppla utan det låter ju mer som att lamellen kastar en aning. Då släpar den i emellanåt och "driver" ack så lite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 12:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 593
Ort: Skellefteå
sätt dit en större huvudcylinder, 0,75" förslagsvis

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9000
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om huvudcylindern inte bottnar kan du ju ändra punkten den är ledad i kopplingspedalen lite för att trycka in kolven längre i cylindern.
samma sak går ju att göra vid gaffeln om det finns plats.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 8:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 222
Ort: Ängelholm
Kan ju även vara lagret i vevaxeln som är dåligt.

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 brukis 615hk700nm
http://www.bonnmeck.se
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 27, 2017 8:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 522
Ort: Kungsör
Tusen tack för alla tips! Kikade lite på kopplingen här i helgen och det jag hittils kommit fram till är:

Lagret i veven har inte gått länge alls och det snurrar lätt utan missljud så det bör inte vara det som är felet men jag har ett nytt ligger så monterar det nästa gång för säkerhets skull

Stepdown på svänghjulet är 1,3mm
Lamellen mäter 7,85mm (8mm ny)
Inspännings mm är 2,30-2,35mm (måttet när lamell och tryckplatta ligger ovanpå svänghjulet)

Allt detta ska motsvara den 9,2mm lamell som tryckplattan verkar vara avsedd för så man tycker det ska fungera, speciellt när det gjorde det i höstas!
Har lite grovt kontrollerat om lamellen är rak men kan inte se något kast eller liknande. Ska se om jag kan få upp det i en svarv eller liknande för en noggrannare kontroll

Har även kontrollerat att mitt slag på 15-16mm vid slavcylindern ger ca 7-8mm vid urtrampningslagret, någon som vet hur mycket urtrampningslagret behöver trycka på solfjädrarna för att lamelleb ska släppa ordentligt?

Tenaci lamellen är ju faktiskt lite sliten eftersom den mäter 8mm ny så tänkte om man skulle köpa en ny lamell men då bör det väl bli ännu mer problem eftersom avståndet då blir ännu mindre mellan lamell, tryckplatta och svänghjul, eller tänker jag fel?

Det finns endel spel mellan splinesen i växellådan och lamellen men det fungerade som sagt i höstas så det bör väl inte kunna vara problemet?

Ska kika på idéen som Kadett4wd skrev om att flytta punkten där huvudcylindern är infäst i kopplingspedalen, om nu inte cylindern är bottnad


Så här såg grejerna ut innan jag monterade dom i våras:
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 28, 2017 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 522
Ort: Kungsör
Svårlöst problem det här! Uppdaterar succesivt med vad som kontrolleras

Igår efter jobbet fick jag hjälp av min kompis Erik med att bl.a sätta upp min lamell i hans svarv och den verkar skapligt rak ändå, inget synligt kast men mäter man med indikatorklocka så är är den lite skev (typ 1-2 tiondelar). Vet inte vad som anses okej men det känns väl som att det borde vara inom tolleransen?

Skruvade ihop mitt svänghjul med Tenaci lamellen och -765 tryckplattan och pressade ihop solfjädrarna lika mycket som jag har i rörelse vid urtrampningslagret när jag frikopplar fullt med pedalen (7-8mm) och då släpper tryckplattan 6,5 tiondelar och lamellen går att röra/har lite spel. Pressar jag vidare 2mm till så ger det ytterligare ca 6 tiondelar. Vi tyckte att det kändes som ganska lite rörelse med 6,5 tiondelar på 7mm pressande så för att stilla nyfikenheten så skruvade vi ihop ett std Volvo svänghjul, lamell och tryckplatta för att jämföra med och om man pressar ihop solfjädrarna lika mycket som med mina grejer (7mm) så ger det då en rörelse på 5,5-6 tiondelar så eftersom det är ganska lika så bör man väl kunna anse att den biten inte är fel när vi pressar ihop min -765 tryckplatta?

Tänkter nog beställa en ny huvudcylinder 0,75" så det blir samma diameter som tex BMW E34/E36 och Volvo 740/940 så ska det inte vara det som krånglar i alla fall. Har 0,625" nu så det skiljer ju över 3mm så det kanske ger en del skillnad i slag på slavcylindern. Är det inte cylindern som krånglar till det så är det väl snart bara att byta svänghjul, tryckplatta och lamell kvar :evil:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 28, 2017 12:28 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5183
Ort: Lykksällä
Kan ju vara splinesen som inte är helt 100 och börjat glappa för mycket så den nu bryter fast
Kör du med nåt fett på splinesen på ingående axel/lamell?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010