Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 21, 2018 1:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 28, 2017 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 536
Ort: Kungsör
Steve skrev:
Kan ju vara splinesen som inte är helt 100 och börjat glappa för mycket så den nu bryter fast
Kör du med nåt fett på splinesen på ingående axel/lamell?

Ja det kan ju så klart bli för mycket glapp till slut men funkade fint fram tills i höstas när motorblocket sprack :?
Men klart det kanske blir lite mindre spel med ökat stepdown så nu kanske det är för glappt med så lite spel som det är nu.

Har kört med ytterst lite grafitfett på lådans splines, ska få testa ett annat fett som är avsett för kopplings splines så ser vi om det blir något bättre då. Har glidit fint i splinesen i alla fall för det här jag kollat

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 16, 2017 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 536
Ort: Kungsör
Bytte till 0.75 cylinder och justerade ut kulan på motsatt sida mot slaven tills bilen stod still på varv igen. Provkörde igår så nu går det både att stå still och växla :thumbright:

Tack för tipsen!!!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 10, 2018 10:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 671
Hej, Kim och alla andra!

Intressant läsning då jag i princip står i samma problematik...

Jag har ett tenacisvänghjul med Sachs performance 200 mm 2-skivig koppling. Jag har också problem med slag på slavcylindern.

När jag mäter från viloplanet för slavcylindern på växellådan och in till gaffeln när den ligger emot solfjädern så får jag det till ganska exakt 90mm. När jag pressar in pinnen i slavcylindern maximalt så har jag då ett utstick på exakt 90mm Med andra ord står slavcylindern i botten när jag inte kopplar. Med risk att solfjädern hela tiden är lite intryckt.

Problemet jag har är att kopplingen tar nära botten på pedalen. Jag vill få kopplingsläget längre upp på pedalen. Med andra ord måste jag då förlänga pinnen, vilket inte går, då den redan är för lång som den är nu. Jag vill snarare korta pinnen för att den inte ska ligga i botten på slavcylindern men samtidgt få mer slag.

Info:
Min slavcylinder är med största sannolikhet en 22,2mm från BMW E46, då den satt på min växellåda (GS5 39DZ).
Min huvudcylinder är en 0,75" (19mm) och jag kör med pedalställ från OBP.

Hur ska jag göra för att vinna mer slag i slavcylindern, utan att förlänga pinnen?


Spontant tänker jag: Alt. 1 slav med mindre cylinderdiamter borde ge mer slag men mindre kraft (mer trägtrampad pedal). Samma gäller huvudcylindern. Mindre cylinder borde skicka fram mer vätska på kortare sträcka på pedalen, vilket borde generera mer slag?


Tack på förhand!

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 11, 2018 8:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
Större huvudcylinder och/eller mindre slavcylinder om du vill öka slaglängden. Gäller ju dock att slaven har nog lång slaglängd och inte bottnar.
Dock så blir den ju mer tungtrampad.

Den gamla fysiklagen: "det man vinner i kraft, förlorar man i väg" gäller även här.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010