Sida 2 av 2

Re: Kopplingsproblem ZF, räkna ut kopplingscylinder

Postat: ons jun 28, 2017 7:49 pm
av Kim Norgren
Steve skrev:Kan ju vara splinesen som inte är helt 100 och börjat glappa för mycket så den nu bryter fast
Kör du med nåt fett på splinesen på ingående axel/lamell?
Ja det kan ju så klart bli för mycket glapp till slut men funkade fint fram tills i höstas när motorblocket sprack :?
Men klart det kanske blir lite mindre spel med ökat stepdown så nu kanske det är för glappt med så lite spel som det är nu.

Har kört med ytterst lite grafitfett på lådans splines, ska få testa ett annat fett som är avsett för kopplings splines så ser vi om det blir något bättre då. Har glidit fint i splinesen i alla fall för det här jag kollat

Re: Kopplingsproblem ZF, räkna ut kopplingscylinder

Postat: sön jul 16, 2017 8:30 pm
av Kim Norgren
Bytte till 0.75 cylinder och justerade ut kulan på motsatt sida mot slaven tills bilen stod still på varv igen. Provkörde igår så nu går det både att stå still och växla :thumbright:

Tack för tipsen!!!

Re: Kopplingsproblem ZF, räkna ut kopplingscylinder

Postat: lör mar 10, 2018 10:21 pm
av Magistern
Hej, Kim och alla andra!

Intressant läsning då jag i princip står i samma problematik...

Jag har ett tenacisvänghjul med Sachs performance 200 mm 2-skivig koppling. Jag har också problem med slag på slavcylindern.

När jag mäter från viloplanet för slavcylindern på växellådan och in till gaffeln när den ligger emot solfjädern så får jag det till ganska exakt 90mm. När jag pressar in pinnen i slavcylindern maximalt så har jag då ett utstick på exakt 90mm Med andra ord står slavcylindern i botten när jag inte kopplar. Med risk att solfjädern hela tiden är lite intryckt.

Problemet jag har är att kopplingen tar nära botten på pedalen. Jag vill få kopplingsläget längre upp på pedalen. Med andra ord måste jag då förlänga pinnen, vilket inte går, då den redan är för lång som den är nu. Jag vill snarare korta pinnen för att den inte ska ligga i botten på slavcylindern men samtidgt få mer slag.

Info:
Min slavcylinder är med största sannolikhet en 22,2mm från BMW E46, då den satt på min växellåda (GS5 39DZ).
Min huvudcylinder är en 0,75" (19mm) och jag kör med pedalställ från OBP.

Hur ska jag göra för att vinna mer slag i slavcylindern, utan att förlänga pinnen?


Spontant tänker jag: Alt. 1 slav med mindre cylinderdiamter borde ge mer slag men mindre kraft (mer trägtrampad pedal). Samma gäller huvudcylindern. Mindre cylinder borde skicka fram mer vätska på kortare sträcka på pedalen, vilket borde generera mer slag?


Tack på förhand!

Re: Kopplingsproblem ZF, räkna ut kopplingscylinder

Postat: sön mar 11, 2018 8:22 am
av The
Större huvudcylinder och/eller mindre slavcylinder om du vill öka slaglängden. Gäller ju dock att slaven har nog lång slaglängd och inte bottnar.
Dock så blir den ju mer tungtrampad.

Den gamla fysiklagen: "det man vinner i kraft, förlorar man i väg" gäller även här.