Hardyskiva/gummi i drivlinan på dogringlåda..??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Hardyskiva/gummi i drivlinan på dogringlåda..??

Inlägg av sniffer »

Hej, precis som rubriken. Att ha hardyskivor i drivlinan på en dogringlåda där man snabbt bara klipper tändning vid växlingarna för att släppa och möta nästa tand, kan inte detta ställa till problem då du får en fjädrande rotation/kraft bakifrån drivlinan? Typ att när kraften skall släppa när tändningen bryts så ligger axeln fortfarande i inspänning pga flexet i gummina, och om du ändå sliter ur dogen utan att kraften gått ur så borde det rycka till gött i dreven som i sin tur kanske hammrar ihjäl nästa mötande dogtand/tänder med tiden?

Ligger det något i denna teori/spekulation? Undrar då jag åker över 700hk i drivlinan idag och nu skall öka en Gforce GF5r med doggar. Funderar på om jag måste skrota mina 120mm 8bultade hardyplattor. Var har ni för erfarenhet av just detta? Vinner man något i lådväg på att ha dom kvar, eller ställer det bara till mer problem än nytta i detta fall?

Någon som provat och har de praktiska fenomenen att dela med sig av? Fungerar det ändå?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.