Volvo M46 och M47
Postat: sön jan 28, 2018 10:01 pm
Lite frågor kring Volvos lådor.
Jag har läst en hel del här och på andra ställen om dessa lådor, och dom flesta är överens om att Volvo M46 tål lite mer än en M47.
Men som Jens skrev i nån tråd så är M45, M46, M47 typ samma sak, fast med olika pådyggda delar för 5-e växeln och det håller jag med till 100%
Dock en sak som jag tycker ingen nämner är att det finns 2 olika sorters M46 bortsett från Laylock överväxeln som i sin tur finns i ett par olika utförande. Typ L och Typ J och nån till.
Det jag syftar på som stor skillnad är själva huset. Dom tidiga M46 hade röda gjutjärnshus medans nyare har aluminiumhus.
Borde inte dom äldre lådorna vara stabilare i "huset" än dom som är i aluminium ?
Dessa typer av lådor brukar ge upp i 3ans drev eftersom dessa drev är typ i mitten av axeln och det är där som axlarna "flexar" mest under belastning ?
Förstå mig rätt men snedskurna drev vill pressa ifrån varandra längst med axeln under belastning. Om lagerna i huset inte står emot detta för att aluminium är mjukare än järn så vill axlarna "vandra" . Det är typ därför som dom flesta bilderna på rasade sådana lådor som man kan se så är bara halva ytan av kuggarna som fattas.
Så kanske en järnlåda är en aningen stadigare och håller upp axlarna bättre ?
Vad har ni för åsikt om detta ? Jag är sugen på att byta min felfria aluminium M47 mot en gjutjärn M46a men om min teori är felaktig så är ingen mening med jobbet , därav jag vill höra era åsikter.
Jag har läst en hel del här och på andra ställen om dessa lådor, och dom flesta är överens om att Volvo M46 tål lite mer än en M47.
Men som Jens skrev i nån tråd så är M45, M46, M47 typ samma sak, fast med olika pådyggda delar för 5-e växeln och det håller jag med till 100%
Dock en sak som jag tycker ingen nämner är att det finns 2 olika sorters M46 bortsett från Laylock överväxeln som i sin tur finns i ett par olika utförande. Typ L och Typ J och nån till.
Det jag syftar på som stor skillnad är själva huset. Dom tidiga M46 hade röda gjutjärnshus medans nyare har aluminiumhus.
Borde inte dom äldre lådorna vara stabilare i "huset" än dom som är i aluminium ?
Dessa typer av lådor brukar ge upp i 3ans drev eftersom dessa drev är typ i mitten av axeln och det är där som axlarna "flexar" mest under belastning ?
Förstå mig rätt men snedskurna drev vill pressa ifrån varandra längst med axeln under belastning. Om lagerna i huset inte står emot detta för att aluminium är mjukare än järn så vill axlarna "vandra" . Det är typ därför som dom flesta bilderna på rasade sådana lådor som man kan se så är bara halva ytan av kuggarna som fattas.
Så kanske en järnlåda är en aningen stadigare och håller upp axlarna bättre ?
Vad har ni för åsikt om detta ? Jag är sugen på att byta min felfria aluminium M47 mot en gjutjärn M46a men om min teori är felaktig så är ingen mening med jobbet , därav jag vill höra era åsikter.