Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellådan?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
940 turbomannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm

Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellådan?

Inlägg av 940 turbomannen »

Har en liten fundering kring för-/nackdelar blir att montera ett spakställ fast på kardantunneln?
Alternativt att man bygger en konsoll som man bultar fast på växellådan och sedan fäster spakstället där?

Anledningen till min fundering är att monteras spakstället fast i kardantunneln så följer det ju inte med rörelserna som blir när man drivlinan belastas och således rör på sig. Blir det mycket rörelser i spaken på detta sätt? Påverkas växlingen trots hårda kuddar (drivlinan rör sig minimalt)?

Alternativ två att ha en konsoll bultad på växellådan och sedan montera spakstället på denne har ju många biltillverkarna original (ex. gamla bakhjulsdriva Volvos m.m.) Detta vet jag ju fungerar bra, MEN det är ju på orginalbilar med mjuka motor-/växellådskuddar så blir inte riktigt rättvis jämförelse.

Tittat lite på eftermarknads spakställ , typ coolerworx och det är ju helt klart konstruerade för fast montering på kardantunneln men känner jag vill ha lite erfarenheter om både den ena och andra varianten.

Motorn det gäller är en 2jz med ganska hårda motorkuddar och en bmw Gs6 vxl-låda med 2st gummikuddar i bakkant.

Med vänlig hälsning/ T
Senast redigerad av 940 turbomannen den mån mar 05, 2018 3:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Laddtrycksmissbrukare
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellåda

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag skulle välja att montera det på växellådan, det har ju skrivits lite om problem med växlingar här på forumet då det varit monterat på kardantunneln.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellåda

Inlägg av The »

Med spakstället på lådan löper du ju ingen risk att länkaget kärvar vid belastning pga att lådan rör sig relativt karossen, och såvida du inte har jäkligt mjuka upphängningar så rör sig ju inte spaken speciellt mycket även om den sitter i lådan.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellåda

Inlägg av mauser240 »

Konsolen på lådan kan ju även sitta fast i kardantunneln (via en bussning). Kanske en bra kompromiss?
//MartinL
Milkpawana
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 05, 2018 9:26 am

Re: Montera spakställ i kardantunnel eller fast på växellåda

Inlägg av Milkpawana »

This is what I read today that makes me feel that it is a very useful new knowledge.
Skriv svar