Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 4:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 228mm eller 240mm koppling
InläggPostat: tis maj 01, 2018 12:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 232
Ort: Sävar förstås
Ska byta låda i bilen och då också till lättare sv hjul samtidigt. Har idag 228mm lamell men det finns sv hjul för både 228 och 240. Det är en bmw e46 325. Jag har väl inga ambitioner på fler hästar direkt... Så, 228 räcker säkert. Finns det nån baksida med 240mm?

Sitter ju en M54 i bilen och det är då samma sv hjul både för 325 (228mm lamell) och 330 (240mm lamell).

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 15, 2018 3:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Ju större du kör med desto högre periferihastighet och högre explosionsrisk. Gäller såväl svänghjul som lamell och platta. Finns en anledning varför man kör med dubbla eller trippla lameller men med mindre diameter.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 15, 2018 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4685
Ort: Boden
Det är väl främst pga att man vill ha en låg svängmassa (eller ifall massan centralt placerad
) i kombination med kraftig koppling (stor area) utan att behöva gå upp i innspänningstryck som man kör med flerskiviga kopplingar.

Periferhastighet på 10mm diameterskillnad (230-240mm) på de varv en normal bilmotor uppnår är väl inte direkt det stora problemet.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 15, 2018 5:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Varför kör man då inte med större diameter, ens på lågvarvade arbetsmaskiner?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 18, 2018 10:04 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2685
Ort: Umeå
vilka arbetsmaskiner syftar du på? Gamla traktorer som inte har hydrostatdrift har ju oftast större diameter på lamellen en personbilar.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 18, 2018 2:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 95
Ort: Linköping/Vadstena
Exvis: Volvo-BM 2654, 380mm sinterlamell, ganska bra pris oxå :hey:
https://www.oie.se/Produkt/drivlamell-3 ... BM-4785805)?sectionId=1000193794&model=VT_TraktorVOLVOBMBM2654

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 9:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Finns inte många maskiner som har så stor koppling, 380 mm, och då är det ändå inte särskillt stort om man tänker på vad som kunde få plats.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 06, 2018 7:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 255
Ort: Stigtomta
Tröghetsmomentet på lamellen ökar kraftigt med ökad diameter. Synkarna i växellådan måste bromsa ner lamellen vid växling och lätt lamell gör stor skillnad för hur snabbväxlat det blir. :thumbright:

/David


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010