Sida 1 av 1

228mm eller 240mm koppling

Postat: tis maj 01, 2018 12:30 pm
av SevenEight
Ska byta låda i bilen och då också till lättare sv hjul samtidigt. Har idag 228mm lamell men det finns sv hjul för både 228 och 240. Det är en bmw e46 325. Jag har väl inga ambitioner på fler hästar direkt... Så, 228 räcker säkert. Finns det nån baksida med 240mm?

Sitter ju en M54 i bilen och det är då samma sv hjul både för 325 (228mm lamell) och 330 (240mm lamell).

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: tis maj 15, 2018 3:55 pm
av mauser240
Ju större du kör med desto högre periferihastighet och högre explosionsrisk. Gäller såväl svänghjul som lamell och platta. Finns en anledning varför man kör med dubbla eller trippla lameller men med mindre diameter.

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: tis maj 15, 2018 4:23 pm
av The
Det är väl främst pga att man vill ha en låg svängmassa (eller ifall massan centralt placerad
) i kombination med kraftig koppling (stor area) utan att behöva gå upp i innspänningstryck som man kör med flerskiviga kopplingar.

Periferhastighet på 10mm diameterskillnad (230-240mm) på de varv en normal bilmotor uppnår är väl inte direkt det stora problemet.

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: tis maj 15, 2018 5:27 pm
av mauser240
Varför kör man då inte med större diameter, ens på lågvarvade arbetsmaskiner?

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: fre maj 18, 2018 10:04 am
av Ersviken
vilka arbetsmaskiner syftar du på? Gamla traktorer som inte har hydrostatdrift har ju oftast större diameter på lamellen en personbilar.

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: fre maj 18, 2018 2:04 pm
av Hasse Bus
Exvis: Volvo-BM 2654, 380mm sinterlamell, ganska bra pris oxå :hey:
https://www.oie.se/Produkt/drivlamell-3 ... VOBMBM2654

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: sön maj 20, 2018 9:30 am
av mauser240
Finns inte många maskiner som har så stor koppling, 380 mm, och då är det ändå inte särskillt stort om man tänker på vad som kunde få plats.

Re: 228mm eller 240mm koppling

Postat: tor sep 06, 2018 7:53 am
av David V
Tröghetsmomentet på lamellen ökar kraftigt med ökad diameter. Synkarna i växellådan måste bromsa ner lamellen vid växling och lätt lamell gör stor skillnad för hur snabbväxlat det blir. :thumbright:

/David