228mm eller 240mm koppling

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

228mm eller 240mm koppling

Inlägg av SevenEight »

Ska byta låda i bilen och då också till lättare sv hjul samtidigt. Har idag 228mm lamell men det finns sv hjul för både 228 och 240. Det är en bmw e46 325. Jag har väl inga ambitioner på fler hästar direkt... Så, 228 räcker säkert. Finns det nån baksida med 240mm?

Sitter ju en M54 i bilen och det är då samma sv hjul både för 325 (228mm lamell) och 330 (240mm lamell).
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av mauser240 »

Ju större du kör med desto högre periferihastighet och högre explosionsrisk. Gäller såväl svänghjul som lamell och platta. Finns en anledning varför man kör med dubbla eller trippla lameller men med mindre diameter.
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av The »

Det är väl främst pga att man vill ha en låg svängmassa (eller ifall massan centralt placerad
) i kombination med kraftig koppling (stor area) utan att behöva gå upp i innspänningstryck som man kör med flerskiviga kopplingar.

Periferhastighet på 10mm diameterskillnad (230-240mm) på de varv en normal bilmotor uppnår är väl inte direkt det stora problemet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av mauser240 »

Varför kör man då inte med större diameter, ens på lågvarvade arbetsmaskiner?
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av Ersviken »

vilka arbetsmaskiner syftar du på? Gamla traktorer som inte har hydrostatdrift har ju oftast större diameter på lamellen en personbilar.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av Hasse Bus »

Exvis: Volvo-BM 2654, 380mm sinterlamell, ganska bra pris oxå :hey:
https://www.oie.se/Produkt/drivlamell-3 ... VOBMBM2654
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av mauser240 »

Finns inte många maskiner som har så stor koppling, 380 mm, och då är det ändå inte särskillt stort om man tänker på vad som kunde få plats.
//MartinL
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: 228mm eller 240mm koppling

Inlägg av David V »

Tröghetsmomentet på lamellen ökar kraftigt med ökad diameter. Synkarna i växellådan måste bromsa ner lamellen vid växling och lätt lamell gör stor skillnad för hur snabbväxlat det blir. :thumbright:

/David
Skriv svar