Rikta kortad baxakel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Någon i norra Sverige som kan rikta en kortad Ford 9" (2.890"/3.150") eller som har grejer att låna/hyra ut så att jag kan göra det själv? Vet att Nova Jörgen gör detta, men frakten till Stockholm blev orimligt dyr.

Bild


/M
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

En granne kom till min räddning och helt enkelt svarvade en axel och bussningar då han fick höra om mitt bekymmer. Tusen tack Valle!

Monterade bussningarna och axeln på bakaxeln och till min förvåning så vare det inte helt tokigt. Jag ska självklart justera det som är böjt, men undrar om någon har en uppfattning om vad är max (värde) böjt som man kan köra dragracing med? Med tanke på den kraft som bakaxeln får utstå så borde de finnas en hel del racers som kör runt med böjd axel.

Bild

Bild

Bild

Bild


/M
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Nu har jag mätt och följande mått fick jag fram. 6,5+9=15,5/2= 7,75-6= 1,25 mm off center.

Bild

/M
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det en synvilla att axelröret har ojämn tjocklek?
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Jo, det är en synvilla!

/M
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Hittade info på ett forum ang. toleransen på rakheten på en bakaxel (rören). En användare menade om man håller sig inom 5 tiondelar så skulle det går bra. Men man vet inte vem som säger detta. Har han erfarenhet eller har han tagit ett värde?

I min öron så låter det rimligt med 0,5 mm och det är nog max noggrannhet vad jag klarar av att göra i mitt garage. Nästa steg är värma. Återkommer med resultat!


/M
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Efter fyra värmningar med gassvetsen så ser det mycket bättre ut. Kanske svårt att se men bilden visar före (vä) och efter (hö). Mest tydligt är skillnaden i det nedre lodräta mellanrummet. Nu kunde jag läsa av följande värden (mellanrummets mått) över centrum lodrätt (7,7 - 7,8) och vägrätt (7,7 - 7,9). Svårt att få exakt då det finns ytrost inne i axelröret. Hoppas att denna noggrannhet räcker och om inte, så kommer det att visa sig...

Bild

/M
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av StefanM »

Fast jag fattar inte riktigt, har du sågat av ändarna när du kollar om den är rak? Det är väl ändå hjullagerlagerläget kontra lagerlägena i klumpen som är det intressanta?
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

StefanM skrev:Fast jag fattar inte riktigt, har du sågat av ändarna när du kollar om den är rak? Det är väl ändå hjullagerlagerläget kontra lagerlägena i klumpen som är det intressanta?
Jag har kortat bakaxel så axelrören är avsågade av den anledningen och nya lagerlägen har svetsas dit. Jo, du har rätt men jag ville ha axelrören så raka som det bara gick innan jag svetsade dit de nya hjullagerlägen.

Bild


Bild

Nu är axeln provisoriskt monterad i bilen så nästa steg är att mäta in motor/låda mot bakaxel och se till att få rätt vinklar. Kardanaxel på väg, så snart ett rullande chassi!

/M
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av DanielW »

Bra jobbat!
Den där bilen kommer bli ball.
Hur brett är det mellan balkarna?

Man kanske får komma å tjuvkika nån gång när det passar.

Mvh Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Tack! Det är 550 mm mellan balkarna (insida till insida). Och sen sist har bilen blivit ett rullande chassi med komplett drivlina. Riktigt skönt! Nu blir det vila några veckor. Det har bitvis varit en pärs, men väldigt roligt och lärorikt bygge.

Jo, det är bara att kika förbi.

Bild


/M
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av pickis »

fint bygge
hur kortar du driv axlarna ?
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Streetvw »

Ja, men tackar! Jo, det är en trevlig liten bil och jag hoppas verkligen att den funkar. Det är nämligen min först riktiga racebilen jag bygger. Har mest hållit på med folkisar tidigare. Målet är att ha den klar för "test and tune" till 2019.

Bild



Jag har bara kortat axelrören på bakaxeln. Inte axlarna, de har jag måttbeställt från Strange. Och eftersom att jag ska köra dragracing med bilen så är det Pro Race axlar.

Före
Bild

Efter
Bild


Bild

Bild


/M
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av jompazx »

Jag lånar tråden lite om det är ok,

Jag ska flytta panhard-staget på en 140 bakaxel behöver man vara orolig för att den ska slå sig? alltså bara kapa bort stagets fäste i axeln och bygga ett nytt med annan position. Tänker att jag lämnar bakaxel helt ihop monterad så drivaxlar är på plats och ser till att det inte drar sig?

mvh
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rikta kortad baxakel

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta va 2019:s fränaste nya bygge tycker jag!

vi vill gärna veta mera om motor och lådan mm :thumbright: jag kan flytta den här tråden till garage delen så kan vi få höra lite om racet i åmsele mm?

hör av dig om du behöver nån större turbo framöver har några som är billiga och helt ok.

mvh jens
Skriv svar