Sida 1 av 1

Slinter lamell I m46

Postat: tis jun 26, 2018 12:44 pm
av niklas117
Hej har en har en b230fk med lite lull på med pottsvänghjul,först hade den bara org platta från b230 motorn vara bara för o se om bilen gick som den skull Sedan sattes de på förstärkt tryckplatta och en org lamell men de höll till ca.0,8 bar sen släppte de med. Jag har org lamell för att som jag hört så slår slinter sönder lådan men nu får de bli en iaf.

Spec :
B230fk
Gröna R spridare
16t turbo (1,3 bar Ladd)
ALU intercooler
Eftermarknads turbogrenrör
3tum DP
044 pump
Org btr ombyggd till ställbar
Låda m46
Svetsad bakaxel
Bil Volvo 142
Borde väl knappt vara över 200hk om ens de? Så trode förstärkt platta o org lamell skulle funka..

1.Mina funderingar är om man ska köra 4puck eller 6puck? Ska bara var lekbil så körbarheten I sig gör inget om tar en 4 Puck, men problemet är de att 4puck finns bara ofjädrad medans 6puck finns fjädrad, har någon testat fjädrad sinter?

2.Hur stor skillnad är de på 4puck o 6? Är hellre på säkra sidan med 4 Puck men som sagt finns bara stumma.

3.En Annan fråga är även om en stum sinter slår sönder m90 om man kör pottsvänghjul?

4.Man kan ju behöva chimsa när man kör sinter, vad händer om man inte gör de? Går de inte koppla ur då så de driver hela tiden?

Tänkte beställa till helgen så man kan skruva så snabba svar vore grymt!!! MVH

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 6:15 am
av The
Passar den tryckplatta du har mot svänghjulet/lamell tjocklek? Det borde ju funka hyfsat med den effekten utan sinter.

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 9:04 am
av niklas117
The skrev:Passar den tryckplatta du har mot svänghjulet/lamell tjocklek? Det borde ju funka hyfsat med den effekten utan sinter.
Ja de är rätt platta för svänghjul hm har inte mätt in de vad jag hade förstått så passar de med orginal lamell men man kanske måste mäta in även den??

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 10:46 am
av The
Hur såg ytan på svänghjulet ut?

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 12:18 pm
av thomass
Hej,

Ser att du åker M46:a. Jag hade problem med min OD-låda som började slira i överväxeln på samtliga växlar när jag fick lite mos i maskinen. Kopplingen var ny. Bytte till en M45:a och problemet var borta.

Mvh Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 12:31 pm
av niklas117
The skrev:Hur såg ytan på svänghjulet ut?
Ja de är inte nytt men är ju inga bränningar på den eller vad man säger så okej tycker jag den är.

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 12:34 pm
av niklas117
thomass skrev:Hej,

Ser att du åker M46:a. Jag hade problem med min OD-låda som började slira i överväxeln på samtliga växlar när jag fick lite mos i maskinen. Kopplingen var ny. Bytte till en M45:a och problemet var borta.

Mvh Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej hur funkar de att de blir så?? Hur kan den slira på de andra växlarna? Hade varit intressant o veta men säker på att de är koppling då jag kände lukten när jag la i 2an i en burnout :roll:

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 12:38 pm
av thomass
Hur det funkar vet jag inte, men fick tipset av en kollega som är en gammal rallyguru. Tyckte också det lät konstigt men det avhjälpte problemet. Lådan var förmodligen rätt tuktad genom åren också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Slinter lamell I m46

Postat: ons jun 27, 2018 8:31 pm
av The
Od enheten är ju en planetväxel med lamell som kopplas in hydrauliskt.
De kan mycket riktigt börja slira, brukar märkas först på backen.

Re: Slinter lamell I m46

Postat: tor jun 28, 2018 5:35 am
av niklas117
Jaha okej! Där lärde man sig något nytt!!
Är det någon som vet hur man ska mäta för o se om man ska chimsa ut tryckplattan?

Re: Slinter lamell I m46

Postat: tor jun 28, 2018 8:06 am
av fredde_vit_pv