Aw71 kickdown och sent växlande

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Rpetsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm

Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Rpetsson »

Tjena. Bytte låda på 940in nyss och nu har jag fått problemet att den växlar väldigt sent. Runt 3500-4000rpm.
Olja finns det och den ser fräsch ut.
Kickdown vajern har jag provat både med och utan.
Dock när jag har den inkopplad så kan jag hålla max 1/2 gas innan kickdownen slår i? Oavsett hur jag justerar den.
Kan den ha fastnat i själva lådan?
Någon som har någon ide?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag hade en 940 med lika symptom, det sitter en liten stoppgrej fastklämd på kickvajern uppe vid insuget som hindrar vajern från att gå tillbaka för långt in i vajerhöljet. Jag vet inte varför men den satt fastklämd på fel ställe på denna vajer och gjorde så att lådan kickade ned innan ens halvgas, flyttade den en centimeter eller så och då gick det att justera in vajern så det fungerade bra.
Rpetsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Rpetsson »

Så den går alltså att flytta? Hur gjorde du? :P
Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Thunderbo1t »

Klämde lite på den med en tång så den blev rundare.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av mauser240 »

Stopparen skall landa nån mm från höljet vid lös vajer. Din vajer har kärvat eller så sitter mekanismen fast. Ner med tråget bara. Det går att göra med lådan på plats men det är lite pilligt. Byt sugsil och olja samtidigt om det är ett tag sen sist.
//MartinL
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Truls_Nordahl »

Den "klumpen" ska vara justerad från 0,25-1,0mm från wirehöljets nos.

Om du tar med fingrarna och "snäpper till" wiren ska du justera tills du hör att
stoppen på rullen slår i ändläge nere i lådan, sedan justera ett par tiondelar till på
wiren.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Truls_Nordahl »

Får förtydliga mitt förra inlägg!

Man ska alltså justera tills man precis kan höra att stoppet slår i nere i lådan,
sedan spänner man några tiondelar till så stoppet precis tystnar, då brukar det bli
bra.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Rpetsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 29, 2017 6:39 pm

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Rpetsson »

Klämde lös stoppet helt från vajern men tyckte inte det gick att hålla full gas ändå? Har nu släppt ner tråget. Tog ur kickdown vajern helt ur "rullen" i lådan. Ska jag skruva ihop allt och prova igen? Om den har kärvat tidigare? Lådan ska som jag förstått växla sjukt tidigt utan kickdownvajer vilket är motsatsen till vad den gjort nu? Jämnförde vajer mot den i den gamla lådan och det var ingen skillnad.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av mauser240 »

Du måste berätta vad det är vi ser på bilden. Vajern skall inte kunna vara sådär lös. Löper vajern som den ska eller har den fastnat i utdraget (full gas) läge?
//MartinL
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Aw71 kickdown och sent växlande

Inlägg av Truls_Nordahl »

Nej, så där ska det absolut inte se ut!
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Skriv svar