vilka bmw motorer har samma svep?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

vilka bmw motorer har samma svep?

Inlägg av volvo_64 »

hej har googlat och hittat flera ställen som säger att bmw m20 m21 m50 m51 m52 m54 s54 har samma svep. grejen är att jag håller på att lägga i en merca m104 i en volvo 240. jag har en adapterplatta till motorn som man ska kunna bulta på bmw låda mot merca motorn. köpte en 6 vxl låda på skroten från en bmw e60 med m54b25 . lådan heter gs6-37bz. dne passar inte mot plattan.

lånade en låda från en e34 525tds alltså m51 motor. den passar svepen skiljer alltså . men enligt alla ska de va samma. finns ju möjlighet att skroten tabat sig men har kollat bilder på fler lådor från m54 o de ser ut som den jag köpte. de tre övre bulthålen passar men inga av de nedre.

ja man är ju inte ens förvånad då det jämt strular med något, men jag vill ha tag på en låda snabbast möjligt för o kunna börja bygga fästen osv.

nån här måste ju veta det här vill ju köpa rätt nästa gång

/david
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: vilka bmw motorer har samma svep?

Inlägg av DreRacing@ »

dom nedre mot tråget passar inte. man får borra gänga, eller man får åka utan, spelar mindre roll
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: vilka bmw motorer har samma svep?

Inlägg av Jens.k »

Du skriver att tre övre passar? Är det en felskrivning eller passar 2/4?
E61 fanns väl med n52 också så passar inte lådan mot din adapterplatta kommer nog lådan från en sån. M54 har samma svep som alla de andra du listat så vore den från m54 skulle den passa iaf i alla bulthål i blocket men inte säkert med de mindre skruvarna i tråget men de kan bortses från kan jag tycka.
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

Re: vilka bmw motorer har samma svep?

Inlägg av volvo_64 »

Ok ja alltså de två översta passar sen en brevid bulthålen till startmotorn.

Får kanske lösa de så som dreracing föreslår då och borra nya håll o gänga i plattan. Nackdelen är att jag inte kan använda bulthålen som starmotorn normalt sitter i , så utan de mindre bulten nere mot tråget så sitter den bara med 3 m10 högst upp, vilket känns lite klent
Skriv svar