Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 2:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvos M90
InläggPostat: tis okt 02, 2018 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 115
Har läst genom många trådar om M90 för att skaffa mig en uppfattning om dom är bra eller kass.
Dom är bra, men i vissas ögon kass.
Vill ha en sådan till min 740a som kommer kanske hamna enligt önskemål på 400 sträcket ( hästar) men troligtvis mer sannolikt 300.
Det kommer bli ett skelett svänghjul med nån lämplig koppling, och nån bra variant av tryckslang (rör kanske) som inte flexar till kopplingen.

Men nu till min fråga. Alla snackar om karate växling och måste svetsa 3an.
Vill inte låta för bölig och gubbig, men jag är jävligt rädd om mina bilar, även om dom har pulver under huven.
Med det sagt så karateväxling finns inte på min agenda, och utnyttja motorns maximala kapacitet kommer inte heller hända vid var och varannan korsning eller rondell.

Måste man då svetsa 3 an ? Lådan i fråga har gått ca. 17000 mil.

Bilen är tänkt att användas i framtiden för konbanekörning. Används typ 1-an och 2-an mest och kul att kunna dra på på autobahn när man är på väg till annat land i EU. ( Läs Ungern)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvos M90
InläggPostat: tis okt 02, 2018 9:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Inlägg: 69
Ort: Finnerdöja
Det kommer hålla skulle jag säga, har åkt mellan 300-350hk med m90 ,och flera i bekantskaps kretsar som haft liknande effekt. Det alla gått sönder av är att man våldat i 3an. Man flyttar drevet på axel , en av dom jag pajade gick o köra på 3an om Man pressade spaken i 3ans läge släppte man slutade det driva. Så vill man försäkra sig mot problem så är det bra med en låda som är svetsad. Men kör man lungt så ska det mycket till för att de ska gå sönder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvos M90
InläggPostat: ons okt 03, 2018 12:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2685
Ort: Umeå
Sista 2 åren av m90 hade förstärkt stoppring på 3an (Samt även högre utväxling på 5an) så vill du ha den "starkaste" så köp en orginal från 97 eller 98.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvos M90
InläggPostat: sön okt 07, 2018 1:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2090
Ort: Luleå
fast ag har inte sett nån skillnad på de olika lådorna bortsett från att den nya lådan har dubbla synkringar på 3an, men de hjälper ju inte stoppringen.

3an är skitlätt att skrota om man inte svetsat. har inget med effekt att göra. får du inte i växeln helt & släpper upp
kopplingen så kan den spräcka stoppringen.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010