Volvos M90

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Volvos M90

Inlägg av Packo »

Har läst genom många trådar om M90 för att skaffa mig en uppfattning om dom är bra eller kass.
Dom är bra, men i vissas ögon kass.
Vill ha en sådan till min 740a som kommer kanske hamna enligt önskemål på 400 sträcket ( hästar) men troligtvis mer sannolikt 300.
Det kommer bli ett skelett svänghjul med nån lämplig koppling, och nån bra variant av tryckslang (rör kanske) som inte flexar till kopplingen.

Men nu till min fråga. Alla snackar om karate växling och måste svetsa 3an.
Vill inte låta för bölig och gubbig, men jag är jävligt rädd om mina bilar, även om dom har pulver under huven.
Med det sagt så karateväxling finns inte på min agenda, och utnyttja motorns maximala kapacitet kommer inte heller hända vid var och varannan korsning eller rondell.

Måste man då svetsa 3 an ? Lådan i fråga har gått ca. 17000 mil.

Bilen är tänkt att användas i framtiden för konbanekörning. Används typ 1-an och 2-an mest och kul att kunna dra på på autobahn när man är på väg till annat land i EU. ( Läs Ungern)
Användarvisningsbild
volvo_64
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:13 pm
Ort: Finnerdöja

Re: Volvos M90

Inlägg av volvo_64 »

Det kommer hålla skulle jag säga, har åkt mellan 300-350hk med m90 ,och flera i bekantskaps kretsar som haft liknande effekt. Det alla gått sönder av är att man våldat i 3an. Man flyttar drevet på axel , en av dom jag pajade gick o köra på 3an om Man pressade spaken i 3ans läge släppte man slutade det driva. Så vill man försäkra sig mot problem så är det bra med en låda som är svetsad. Men kör man lungt så ska det mycket till för att de ska gå sönder.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvos M90

Inlägg av Ersviken »

Sista 2 åren av m90 hade förstärkt stoppring på 3an (Samt även högre utväxling på 5an) så vill du ha den "starkaste" så köp en orginal från 97 eller 98.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvos M90

Inlägg av Robert Markström »

fast ag har inte sett nån skillnad på de olika lådorna bortsett från att den nya lådan har dubbla synkringar på 3an, men de hjälper ju inte stoppringen.

3an är skitlätt att skrota om man inte svetsat. har inget med effekt att göra. får du inte i växeln helt & släpper upp
kopplingen så kan den spräcka stoppringen.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar