Sida 1 av 1

Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: ons okt 10, 2018 7:31 pm
av Kulan
Jag har en 240 -82 som bruksbil och denna har ett konstigt fenomen efter att jag bytte växellåda. Det är nog 2 år sedan jag bytte från en m46 till m47. Sedan dess har jag haft problem med vibrerande mellanaxel.

Jag löste inledningsvis problemet från att vara fruktansvärt till tolererbart genom att snedställa växellådan lite. Men nu hade jag gett mig fan på att få det bra. (Läs vibrations fritt). Det ska ju ändå gå få ordning på. Så spände fast hjulupphängning i ridehight. Hissade upp bilen i 2 pelarlyften och kollade ordentligt. Knöt snöre med en mutter längst ner för att på så sätt få mitten på rem skivan fram på motorn, mitt på växellådan och sedan stödlager på mellanaxel, sedan mitt på bakaxel medbringare, och det som verkar missa är ju stödlagret som inte går i linje.

Missar nog 2-3cm. Kan det verkligen missa så mycket från Volvo?? Är en växellåda med h-mätar uttag och mellanaxel för växellåda utan uttaget så lagret är 3-4cm längre bak än original, har det någon betydelse för förflyttning i sidled?? Tycker inte det iallafall. Har ju hört att Volvo är (var??) väl inte dom bästa när det gäller snäva toleranser på karosser är dom ska vara helt raka. Provade med att skära sönder stödlager hållaren i gummi och lägga som ett pussel för att få mellanaxeln rak och ibland är det ju faktiskt inga vibrationer alls. Ibland vibrera det ju (majoriteten av tiden men väldigt lite) misstänker att det har med att jag skar sönder strukturen i gummit och det kan ju ha flyttat sig så axeln är inte rak längre. Men har ett nytt gummi att sätta dit. Jag funderar bara på hur i hela ***** man ska få det bra. Jag har lekt med tanken att göra en liten lösning likt 740 har. En egenbyggd stål hållare men jag gör den flyttbar i sidled som håller original gummit så kan jag ställa den i ett rakt läge enligt mellanaxeln.

Men det ryms ju inte i en 240 kardan tunnel. Tanken att slå bucklor för att förstora kardantunneln har passerat men är inte jätte sugen på en sådan lösning. Kapa med rondell och svetsa om... Då slår jag hellre. Är 2-3cm jag behöver förflytta...

Någon som har något bra förslag??

Tack på förhand // Kalle

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: ons okt 10, 2018 10:10 pm
av DreRacing@
kolla så din motor står rakt

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: ons okt 10, 2018 11:04 pm
av thomass
Dum fråga, men det är inte så att du helt enkelt har fått knutkorsen i fel läge där kardanen är delad?

Kolla om ”gafflarna” som håller knutkorsen på de båda delarna går rakt emot varandra, om inte prova flytta om dom så att de hamnar så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: tor okt 11, 2018 6:05 am
av Kulan
Knutkorsen är kollade både 2 och 3 ggr och dom är ok. Kört i 2 års tid med dem.

Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: tor okt 11, 2018 7:34 am
av thomass
Tänkte mer på att inringat område på bilden ska gå rakt emot motsvarande del på bakre kardanen. Jag har råkat vrida min ett kvarts varv en gång och fick hemska vibrationer. Bortse från medbringaren på bilden utan den ska vridas där den är splinesad.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: tor okt 11, 2018 2:10 pm
av Kulan
Jag vet ju inte hur man skickar bilder i detta forum så ni får se.


Men ungefär såhär ser det ut

Motor vxllåda stödlager bakaxel
------------------------\_________/-

Hänger du med?? En mellanaxel och dess knutkors ska vara rakt emot varandra. Annars bildas vibrationer Beskrivs bäst i filmen som länken hänvisar till. https://youtu.be/gmV4qwLfOMY

Edit: har ju provat ut 5-6 olika "splines positioner" innan jag hittade en som inte vibrera så mycket så jag vet inte om jag har provat det redan, jag har kollat på nätet på hur en kardan axel ser ut (hur som ska se ut när dom sitter ihop enligt din instruktion).

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 12, 2018 11:16 am
av Kulan
Hade upp bilen på lyften igår kväll. Fick en fix idé. Med mina lod och grejer så bynglade jag till kardantunneln med slägga och borra hål för bult infästning i hållaren, la mellan några tillskurna delar från ett gammalt stödlager för att flytta axeln så nu går den rakt, satte även axeln i stil med hur jag tror du menade. Även enligt bilder på Google bilder. Vibrerar fortfarande i 50-80 (dock lite, men tillräckligt för att irritera).

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 12, 2018 12:11 pm
av Thunderbo1t
Är det lika viktigt med tvådelad kardanaxel som med enkel att växellåda och pinjong är parallella med varandra?
I så fall kanske det är problemet?

https://jniolon.classicpickup.com/drive ... asing.html

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 12, 2018 12:37 pm
av Thunderbo1t

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 12, 2018 6:04 pm
av Steve
Dåliga/fel motorkuddar?

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 12, 2018 7:32 pm
av Thunderbo1t
Info och flera bilder på tvådelad kardan:

http://jeep-manual.ru/index.php?page=86

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 19, 2018 3:29 pm
av Kulan
Tack för alla svar. Steve har en poäng,

Historien är den att jag köpte fjädrar till bilen, dessa skulle vara original till 240 turbo, men bilen blev EXTREMT hög, 2.5 cm från vilande till fullt utdragna dämpare, då jag bytte växellåda satte jag dit en ny vxlådskudde, vibrerade sate, satte dit en gammal ihopsjunken kudde, bättre, nu satte jag sänkfjädrar på bilen, då vart det något bättre med vibrationer, undra om en ny kudde vore grejer *funderande emoji*

Ska kolla in länkarna *bugar och bockar för hjälpen*

Re: Förflytta stödlager i sidled Volvo 240

Postat: fre okt 19, 2018 8:15 pm
av Kulan
Kände nu på dom små vibrationerna som var kvar, det kändes som att frekvenserna på vibrationerna ändrades om jag växla från 5 an till 3 an i oförändrad hastighet, så jag ska prova byta koppling om jag hittar tiden, ska även byta värmeväxlare samt fläkt i samma bil. :thumbdown: