Förflytta stödlager i sidled Volvo 240
Postat: ons okt 10, 2018 7:31 pm
Jag har en 240 -82 som bruksbil och denna har ett konstigt fenomen efter att jag bytte växellåda. Det är nog 2 år sedan jag bytte från en m46 till m47. Sedan dess har jag haft problem med vibrerande mellanaxel.
Jag löste inledningsvis problemet från att vara fruktansvärt till tolererbart genom att snedställa växellådan lite. Men nu hade jag gett mig fan på att få det bra. (Läs vibrations fritt). Det ska ju ändå gå få ordning på. Så spände fast hjulupphängning i ridehight. Hissade upp bilen i 2 pelarlyften och kollade ordentligt. Knöt snöre med en mutter längst ner för att på så sätt få mitten på rem skivan fram på motorn, mitt på växellådan och sedan stödlager på mellanaxel, sedan mitt på bakaxel medbringare, och det som verkar missa är ju stödlagret som inte går i linje.
Missar nog 2-3cm. Kan det verkligen missa så mycket från Volvo?? Är en växellåda med h-mätar uttag och mellanaxel för växellåda utan uttaget så lagret är 3-4cm längre bak än original, har det någon betydelse för förflyttning i sidled?? Tycker inte det iallafall. Har ju hört att Volvo är (var??) väl inte dom bästa när det gäller snäva toleranser på karosser är dom ska vara helt raka. Provade med att skära sönder stödlager hållaren i gummi och lägga som ett pussel för att få mellanaxeln rak och ibland är det ju faktiskt inga vibrationer alls. Ibland vibrera det ju (majoriteten av tiden men väldigt lite) misstänker att det har med att jag skar sönder strukturen i gummit och det kan ju ha flyttat sig så axeln är inte rak längre. Men har ett nytt gummi att sätta dit. Jag funderar bara på hur i hela ***** man ska få det bra. Jag har lekt med tanken att göra en liten lösning likt 740 har. En egenbyggd stål hållare men jag gör den flyttbar i sidled som håller original gummit så kan jag ställa den i ett rakt läge enligt mellanaxeln.
Men det ryms ju inte i en 240 kardan tunnel. Tanken att slå bucklor för att förstora kardantunneln har passerat men är inte jätte sugen på en sådan lösning. Kapa med rondell och svetsa om... Då slår jag hellre. Är 2-3cm jag behöver förflytta...
Någon som har något bra förslag??
Tack på förhand // Kalle
Jag löste inledningsvis problemet från att vara fruktansvärt till tolererbart genom att snedställa växellådan lite. Men nu hade jag gett mig fan på att få det bra. (Läs vibrations fritt). Det ska ju ändå gå få ordning på. Så spände fast hjulupphängning i ridehight. Hissade upp bilen i 2 pelarlyften och kollade ordentligt. Knöt snöre med en mutter längst ner för att på så sätt få mitten på rem skivan fram på motorn, mitt på växellådan och sedan stödlager på mellanaxel, sedan mitt på bakaxel medbringare, och det som verkar missa är ju stödlagret som inte går i linje.
Missar nog 2-3cm. Kan det verkligen missa så mycket från Volvo?? Är en växellåda med h-mätar uttag och mellanaxel för växellåda utan uttaget så lagret är 3-4cm längre bak än original, har det någon betydelse för förflyttning i sidled?? Tycker inte det iallafall. Har ju hört att Volvo är (var??) väl inte dom bästa när det gäller snäva toleranser på karosser är dom ska vara helt raka. Provade med att skära sönder stödlager hållaren i gummi och lägga som ett pussel för att få mellanaxeln rak och ibland är det ju faktiskt inga vibrationer alls. Ibland vibrera det ju (majoriteten av tiden men väldigt lite) misstänker att det har med att jag skar sönder strukturen i gummit och det kan ju ha flyttat sig så axeln är inte rak längre. Men har ett nytt gummi att sätta dit. Jag funderar bara på hur i hela ***** man ska få det bra. Jag har lekt med tanken att göra en liten lösning likt 740 har. En egenbyggd stål hållare men jag gör den flyttbar i sidled som håller original gummit så kan jag ställa den i ett rakt läge enligt mellanaxeln.
Men det ryms ju inte i en 240 kardan tunnel. Tanken att slå bucklor för att förstora kardantunneln har passerat men är inte jätte sugen på en sådan lösning. Kapa med rondell och svetsa om... Då slår jag hellre. Är 2-3cm jag behöver förflytta...
Någon som har något bra förslag??
Tack på förhand // Kalle