Launch control och automat?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Launch control och automat?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Skulle nog ta Whilliams inlägg med en nypa salt ;)

He-he, vilken del av det?

Menar du detta: Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" isf. blir det ju konstigt för du skriver själv: "bör man inte köra nån launchcontrol" detta tolkar jag som att du menar exakt samma som mig (trots att du skrivit lite fel, för launch måste man väl ha om man vill komma iväg effektivt?)

Är det detta du tänker på: "men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen" Då bör du förklara vad som händer när man försöker stagea in och skall försöka spoola igång turbon och varför ett finurligt sätt att utnyttja sprutet till att delvis spoola turbon under tiden från pre-stage till start inte skulle fungera? Kanske är det så att du inte har den insynen i mappning och fördelning av energi mellan motor och turbo så att du helt enkelt inte riktigt har "kläm" på detta :wink:

Nä, förmodligen är det detta:"Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon" Kanske någon som läser detta känner till "boost treshold" och att det skiljer en hel del från turbo till turbo? När man åker automat är det just boost treshold som är avgörande för hur man kommer iväg från linjen. Boost treshold avgörs till största delen av kompressorns utformning (de som klarar att läsa kompressormappar kan enkelt jämföra) men också av avgasturbinens totala dimensionering. Det finns folk som klarar att ändra/sänka boost treshold utan att försämra effektiviteten vid höga effektuttag (helt enkelt bredda turbons register)

Du har ju förr själv skrivit att t.o.m. du har "preppat" turbos och att detta "blev bra"...... Varför skulle inte yrkesfolk klara detta?

Faktum är att likaväl som det finns yrkesfolk som preppar convertern till att stämma för motorns vridkurva så finns det (om än få) de som kan preppa turbon till att stämma mot convertern 8)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Launch control och automat?

Inlägg av Kadett4wd »

Grejen är ju, om du försöker få exempelvis en singelturbo 1500hk 2liters maskin att stalla på säg 5500rpm.
Så måste du bygga effekt för att komma dit upp.
Och då en maskin går på launchcontrol, als eller vad man nu gjort för mappningstrix för att få energi i grenröret(för att spoola turbon) så levererar inte maskin nå mycket moment på vevaxeln.

turbin är ju inte 'helt tom' som en nedtryckt koppling under 5500rpm, det går tungt.

Så istället för din översittarattityd kan du väl berätta hur man får 1500hk turbon att spoola på en 2liters maskin på 'elektroniskt vis' så den orkar upp i 5500rpm stall.
Vore hyggligt för racingcommunityn faktiskt.

Och du måste hålla dig inom reglerna för vad man får göra. (reglemente)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Launch control och automat?

Inlägg av whilliam »

"Översittarattityd" är det inte frågan om, möjligen kan du tolka det så eftersom du själv tror dig ha koll på det mesta, ett tips när man läser sånt som är skrivet på ett forum är att läsa både framlänges o "baklänges" + lägga ner lite tid att försöka tolka vad skribenten menar. (vi kanske inte uttrycker oss så jäkla bra varje gång)
Jag vet precis hur du brukar skriva(oerhört sällan man ser dig beskriva något eller lägga ut länkar) och Google är din vän lika väl som du brukar hänvisa folk till att googla så gör jag det samma mot dig ;-)

Är det någon (kanske trådstartaren) som vill veta vad folk brukar göra så kan jag självklart försöka beskriva. Jag har även för första gången köpt en automat-turbo-race-bil och då kommer jag att kunna visa i praktiken hur det går till.

I denna tråd är vi 2 stycken som påstått att man KAN ha hjälp av en tändningsmodifiering på sprutet (jag tror att vi båda håller med dig om att den "vanliga" manuell-launchen inte funkar)
Ett tips är att du tänker dig starten som en process som sker i flera steg (precis som på dragstrippen)

Däremot är det ingen som påstått det du tycker att man ska förklara hur det görs. Självklart går det inte, med endast elektronik att fixa det problem som du målar upp.

Fast varför inte använda sig av alla metoderna? Det du föreslår (convertertömning) är inte alls tokigt, man kan också kombinera in lustgas (där det tillåts) och köra en kam med justermöjlighet (typ VANOS)
så att motorn kan ta hand om just önskat varvtal lite bättre (det räcker att en sådan har endast 2 lägen), turbon går att bygga med diverse variabla funktioner och även insugsrören kan ha 2 olika längder (ett för starten och ett för pulver ute på sträckan)
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för alla svar!
Jag märker nu att jag gett mig ut på djupt vatten, men ingen minns en fegis! Eller?
Jag får börja med att hitta en liten converter och skicka den till Danielssons för modifiering, installera transbrake. Sedan börja "labba". :)
Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Launch control och automat?

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta mer om din kombination frasse så kanske vi kan hjälpa dig i valet av konverter.

denna diskution värkar va igång i flera trådar? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=96427 den har funntis flera gånger i min vega B18 tråd också då folk inte förstår varför det inte går att lancha upp laddtryck på 3000rpm med en stor turbo medans man behöver full effekt.

ska se om jag kan lägga upp en bild på en logg från min bil.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Launch control och automat?

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:"Översittarattityd" är det inte frågan om, möjligen kan du tolka det så eftersom du själv tror dig ha koll på det mesta, ett tips när man läser sånt som är skrivet på ett forum är att läsa både framlänges o "baklänges" + lägga ner lite tid att försöka tolka vad skribenten menar. (vi kanske inte uttrycker oss så jäkla bra varje gång)
Jag vet precis hur du brukar skriva(oerhört sällan man ser dig beskriva något eller lägga ut länkar) och Google är din vän lika väl som du brukar hänvisa folk till att googla så gör jag det samma mot dig ;-)
Trams.
Det är bra du har koll på min historia, då kan jag använda dig som uppslagsbok om minnet sviker.
Varför jag sällan länkar etc etc, är på grund av att jag vill väcka intresse och låta den som vill använda mina ledtrådar till att studera själv.
Jag serverar inte på silverfat allt jag lärt mig genom åren.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej alla, ett lite sent svar!
Jag fick min converter ombyggd av Milles, kan verkligen rekommendera. Ett väldigt trevligt och kunnande bemötande!
Nu är jag på jakt efter ett ventilhus med transbrake, någon som har ett liggandes? En TH350 i fråga :)
Hälsningar :)
Skriv svar