Kadett4wd skrev:Skulle nog ta Whilliams inlägg med en nypa salt
He-he, vilken del av det?
Menar du detta: Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" isf. blir det ju konstigt för du skriver själv: "bör man inte köra nån launchcontrol" detta tolkar jag som att du menar exakt samma som mig (trots att du skrivit lite fel, för launch måste man väl ha om man vill komma iväg effektivt?)
Är det detta du tänker på: "men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen" Då bör du förklara vad som händer när man försöker stagea in och skall försöka spoola igång turbon och varför ett finurligt sätt att utnyttja sprutet till att delvis spoola turbon under tiden från pre-stage till start inte skulle fungera? Kanske är det så att du inte har den insynen i mappning och fördelning av energi mellan motor och turbo så att du helt enkelt inte riktigt har "kläm" på detta
Nä, förmodligen är det detta:"Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon" Kanske någon som läser detta känner till "boost treshold" och att det skiljer en hel del från turbo till turbo? När man åker automat är det just boost treshold som är avgörande för hur man kommer iväg från linjen. Boost treshold avgörs till största delen av kompressorns utformning (de som klarar att läsa kompressormappar kan enkelt jämföra) men också av avgasturbinens totala dimensionering. Det finns folk som klarar att ändra/sänka boost treshold utan att försämra effektiviteten vid höga effektuttag (helt enkelt bredda turbons register)
Du har ju förr själv skrivit att t.o.m. du har "preppat" turbos och att detta "blev bra"...... Varför skulle inte yrkesfolk klara detta?
Faktum är att likaväl som det finns yrkesfolk som preppar convertern till att stämma för motorns vridkurva så finns det (om än få) de som kan preppa turbon till att stämma mot convertern