Launch control och automat?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Launch control och automat?
Hej!
Funderar lite hur man skall gå tillväga.
Som det är nu kör jag manuell låda och "launchar" när jag skall komma iväg. Men till nästa år så sitter de förhoppningsvis en automat i bilen. Hur gör jag då?
Sänka lunchen till ungefär där stallvarvet kommer ligga och släppa iväg bilen därifrån. ( om ni förstår vad jag menar)
Eller är det ett måste att köra transbrake tillsammans med launchen?
Tacksam för svar!
Mvh
Funderar lite hur man skall gå tillväga.
Som det är nu kör jag manuell låda och "launchar" när jag skall komma iväg. Men till nästa år så sitter de förhoppningsvis en automat i bilen. Hur gör jag då?
Sänka lunchen till ungefär där stallvarvet kommer ligga och släppa iväg bilen därifrån. ( om ni förstår vad jag menar)
Eller är det ett måste att köra transbrake tillsammans med launchen?
Tacksam för svar!
Mvh
Re: Launch control och automat?
Du frågar efter lösningen fast det inte finns ett problem.
Vad kommer du att använda launchen till nästa år när du kör automat? Är det bara effektbegränsning de första metrarna? Eller skall det smällas fart på nån turbo så att du orkar upp till stallvarv?
Du måste ju berätta vad problemet är innan vi kan börja lösa det.
Vad kommer du att använda launchen till nästa år när du kör automat? Är det bara effektbegränsning de första metrarna? Eller skall det smällas fart på nån turbo så att du orkar upp till stallvarv?
Du måste ju berätta vad problemet är innan vi kan börja lösa det.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Launch control och automat?
Ursäkta oklarhet!
Jag funderar/undrar om man kan "fotbromsa" upp till stallvarv, samtidigt som man kör launchen för att få igång turbon. Eller om man måste ha transbrake för att det skall fungera.
Fråga nr2.
Låt säga att transbrake inte behövs, skall man då ha ett högt stallvarv runt 5k för att kunna "fotbromsa" samtidigt som man bygger upp laddtryck?
Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår
Mvh Frans
Jag funderar/undrar om man kan "fotbromsa" upp till stallvarv, samtidigt som man kör launchen för att få igång turbon. Eller om man måste ha transbrake för att det skall fungera.
Fråga nr2.
Låt säga att transbrake inte behövs, skall man då ha ett högt stallvarv runt 5k för att kunna "fotbromsa" samtidigt som man bygger upp laddtryck?
Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår
Mvh Frans
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Launch control och automat?
med launchcontrol med backad tändning och extra soppa så orkar motorn nästan inte
hålla varvet uppe utan belastning så att köra mot turbinen som broms på full effekt
funkar inte!
hålla varvet uppe utan belastning så att köra mot turbinen som broms på full effekt
funkar inte!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Launch control och automat?
Tack för alla svar!
Så enkelt uttryckt:
-en turbobil fungerar det ej att bygga upp ladd med enbart högt stall och fotbroms?
-det som behövs är en turbin med lagom högt stallvarv, som ligger runt "launchens" maxvarv. Sedan installera transbrake till detta?
Har jag förstått det rätt?
Mvh
Så enkelt uttryckt:
-en turbobil fungerar det ej att bygga upp ladd med enbart högt stall och fotbroms?
-det som behövs är en turbin med lagom högt stallvarv, som ligger runt "launchens" maxvarv. Sedan installera transbrake till detta?
Har jag förstått det rätt?
Mvh
Re: Launch control och automat?
Transbrake eller fotbroms spelar egentligen ingen roll men med fotbroms så förspänner du ju chassit i ett (med allra största sannolikhet) icke optimalt läge. Dessutom brukar man ha nog att tänka på i det skedet så det kan bli mycket om man även skall stå på bromsen med all sin kraft, förutsatt att man ens orkar bromsa tillräckligt hårt.
Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Jag är inget vidare på automat men jag kan tänka mig du vill ha stallvarvet ungefär där du har maxvrid. Hur du kommer upp till det varvet är dock en annan femma. Somliga tar hjälp av lustgas t.ex.
Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Jag är inget vidare på automat men jag kan tänka mig du vill ha stallvarvet ungefär där du har maxvrid. Hur du kommer upp till det varvet är dock en annan femma. Somliga tar hjälp av lustgas t.ex.
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Launch control och automat?
Tack för svar!
Jag pratade idag med Tony på Danielssons.
Han rekommenderade en liten turbin, 8tum. Sedan ett stallvarv runt omkring där jag har högst vrid ( som ni sa).
Transbrake var även ett måste för att få det och fungera någorlunda.
Så jag får vällan börja jaga en konverter på 8tum!
Jag pratade idag med Tony på Danielssons.
Han rekommenderade en liten turbin, 8tum. Sedan ett stallvarv runt omkring där jag har högst vrid ( som ni sa).
Transbrake var även ett måste för att få det och fungera någorlunda.
Så jag får vällan börja jaga en konverter på 8tum!
Re: Launch control och automat?
Fredde har rätt så mycket kunskap i det här...mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Launch control och automat?
Det vet jag att han har. Min erfarenhet och kunskap är i princip noll. Varför frågar du?super7 skrev:Fredde har rätt så mycket kunskap i det här...mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?
//Nisse
//MartinL
Re: Launch control och automat?
Undrade bara lite hur du tänkte?mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Launch control och automat?
Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.
Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon för att ge önskat laddtryck på önskat varv är väldigt lätträknade (jag har turen att känna en som kan)
Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon för att ge önskat laddtryck på önskat varv är väldigt lätträknade (jag har turen att känna en som kan)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Launch control och automat?
För att klargöra, det krävs ett visst moment för att nå stallvarv, och går motorn på launchcontrol med tändningsbackning mm mm så producerar den långt ifrån det momentet, och med det når inte stallvarvet som tänkt.
Mao bör man inte köra nån launchcontrol, utan helt enkelt transbrake och en turbin som låter motorn bygga moment, mao ganska slapp turbin.
vilket kan göras på olika vis, ett exempel är ju turbindump, man pumpar ut olja ur turbinen för att låta maskin lättare komma upp i varv.
För att sedan skjuta in oljan igen vid start.
Mao bör man inte köra nån launchcontrol, utan helt enkelt transbrake och en turbin som låter motorn bygga moment, mao ganska slapp turbin.
vilket kan göras på olika vis, ett exempel är ju turbindump, man pumpar ut olja ur turbinen för att låta maskin lättare komma upp i varv.
För att sedan skjuta in oljan igen vid start.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Launch control och automat?
Supertack för de bra svaren!
Nu känner jag att jag fått en massa mer kött på benen!
Så nu blir det att leta converter! Ingen som vet någon bra sida man kan söka på? Begagnade tänkte jag, innan man letar nytt
Mvh Frans
Nu känner jag att jag fått en massa mer kött på benen!
Så nu blir det att leta converter! Ingen som vet någon bra sida man kan söka på? Begagnade tänkte jag, innan man letar nytt
Mvh Frans
Re: Launch control och automat?
Jag skrev ju inte att Fredde hade fel utan att jag skulle ta hans inlägg med en nypa salt. whilliam tog orden ur mun på mig:super7 skrev:Undrade bara lite hur du tänkte?
whilliam skrev:Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Launch control och automat?
Skulle nog ta Whilliams inlägg med en nypa salt
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!