Launch control och automat?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej!
Funderar lite hur man skall gå tillväga.
Som det är nu kör jag manuell låda och "launchar" när jag skall komma iväg. Men till nästa år så sitter de förhoppningsvis en automat i bilen. Hur gör jag då?
Sänka lunchen till ungefär där stallvarvet kommer ligga och släppa iväg bilen därifrån. ( om ni förstår vad jag menar)
Eller är det ett måste att köra transbrake tillsammans med launchen?
Tacksam för svar!
Mvh
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av mauser240 »

Du frågar efter lösningen fast det inte finns ett problem.

Vad kommer du att använda launchen till nästa år när du kör automat? Är det bara effektbegränsning de första metrarna? Eller skall det smällas fart på nån turbo så att du orkar upp till stallvarv?

Du måste ju berätta vad problemet är innan vi kan börja lösa det.
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Ursäkta oklarhet!
Jag funderar/undrar om man kan "fotbromsa" upp till stallvarv, samtidigt som man kör launchen för att få igång turbon. Eller om man måste ha transbrake för att det skall fungera.
Fråga nr2.
Låt säga att transbrake inte behövs, skall man då ha ett högt stallvarv runt 5k för att kunna "fotbromsa" samtidigt som man bygger upp laddtryck?
Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår :)
Mvh Frans
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Launch control och automat?

Inlägg av fredde_vit_pv »

med launchcontrol med backad tändning och extra soppa så orkar motorn nästan inte
hålla varvet uppe utan belastning så att köra mot turbinen som broms på full effekt
funkar inte!
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för alla svar!
Så enkelt uttryckt:
-en turbobil fungerar det ej att bygga upp ladd med enbart högt stall och fotbroms?
-det som behövs är en turbin med lagom högt stallvarv, som ligger runt "launchens" maxvarv. Sedan installera transbrake till detta?
Har jag förstått det rätt? :)
Mvh
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av mauser240 »

Transbrake eller fotbroms spelar egentligen ingen roll men med fotbroms så förspänner du ju chassit i ett (med allra största sannolikhet) icke optimalt läge. Dessutom brukar man ha nog att tänka på i det skedet så det kan bli mycket om man även skall stå på bromsen med all sin kraft, förutsatt att man ens orkar bromsa tillräckligt hårt.

Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.

Jag är inget vidare på automat men jag kan tänka mig du vill ha stallvarvet ungefär där du har maxvrid. Hur du kommer upp till det varvet är dock en annan femma. Somliga tar hjälp av lustgas t.ex.
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för svar!
Jag pratade idag med Tony på Danielssons.
Han rekommenderade en liten turbin, 8tum. Sedan ett stallvarv runt omkring där jag har högst vrid ( som ni sa).
Transbrake var även ett måste för att få det och fungera någorlunda.
Så jag får vällan börja jaga en konverter på 8tum!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Launch control och automat?

Inlägg av super7 »

mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Fredde har rätt så mycket kunskap i det här... :thumbright:

Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av mauser240 »

super7 skrev:
mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt. Det går alltid att mixtra med sprutet för att få ens lite mer hjälp förbi problemområden. Å andra sidan, om det bara handlar om bränslemängd och tändläge så kan du lika bra mappa in det i sprutet och skippa "launch control". Det handlar ju ändå om ett område på kartorna där du aldrig hamnar annars.
Fredde har rätt så mycket kunskap i det här... :thumbright:

Martin vad har du för erfarenhet av streetrace/dragrace ?

//Nisse
Det vet jag att han har. Min erfarenhet och kunskap är i princip noll. Varför frågar du?
//MartinL
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Launch control och automat?

Inlägg av super7 »

mauser240 skrev:Freddes inlägg skulle jag ta med en nypa salt.
Undrade bara lite hur du tänkte?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Launch control och automat?

Inlägg av whilliam »

Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.

Det allra viktigaste är däremot rätt turbo och de som klarar att anpassa turbon för att ge önskat laddtryck på önskat varv är väldigt lätträknade (jag har turen att känna en som kan)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Launch control och automat?

Inlägg av Kadett4wd »

För att klargöra, det krävs ett visst moment för att nå stallvarv, och går motorn på launchcontrol med tändningsbackning mm mm så producerar den långt ifrån det momentet, och med det når inte stallvarvet som tänkt.

Mao bör man inte köra nån launchcontrol, utan helt enkelt transbrake och en turbin som låter motorn bygga moment, mao ganska slapp turbin.
vilket kan göras på olika vis, ett exempel är ju turbindump, man pumpar ut olja ur turbinen för att låta maskin lättare komma upp i varv.
För att sedan skjuta in oljan igen vid start.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av FrasseTurbo »

Supertack för de bra svaren!
Nu känner jag att jag fått en massa mer kött på benen!
Så nu blir det att leta converter! Ingen som vet någon bra sida man kan söka på? Begagnade tänkte jag, innan man letar nytt :)
Mvh Frans
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Launch control och automat?

Inlägg av mauser240 »

super7 skrev:Undrade bara lite hur du tänkte?
Jag skrev ju inte att Fredde hade fel utan att jag skulle ta hans inlägg med en nypa salt. whilliam tog orden ur mun på mig:
whilliam skrev:Både Fredde och Martin (mauser) har rätt på sitt sätt. Man kan inte göra en traditionell "tändningsbackningslaunch" när man åker med converter men man kan däremot göra andra tricks med sprutets behandling av tändningen för att kunna launcha på ett bättre sätt. En mappare som är kunnig och tänker "utanför boxen" fixar detta utan problem.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Launch control och automat?

Inlägg av Kadett4wd »

Skulle nog ta Whilliams inlägg med en nypa salt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar