Sida 1 av 1

Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: fre nov 09, 2018 10:07 pm
av 122 Sport
Hej, har köpt en hemmabyggd bandvagn baserad på upphängning och band ifrån BV202, drivlinan är en Mercedes 250TD med tillhörande automatlåda samt fördelningslåda från Volvo Valp och slutligen Volvo 1031 (Dana 30) axel med styrbromsar på skivorna.
Mitt bekymmer är att vagnen drar åt höger när jag kör efter vägen, har spänt banden lika och kontrollerat däcktryck så det är ok.
Har en tanke att montera i en diff i "bakaxeln" som i detta bygge sitter fram och driver.
Funderar lite på en ARB diff som kopplar in via ett par gränslägesbrytare på spakarna då dessa är i neutral position, alltså inte bromsar någon sida, har oxå funderat på en Torsendiff men vet inte om den gör "jobbet" så som jag önskar, har oxå tittat på Detroit locker mfl, men har tyvärr för lite erfarenhet utav dom.
Önskar bara att axeln "låser" när jag inte bromsar någon sida så att det driver lika mkt och går rakt fram, som det är nu får jag sitta och smygbromsa vilket resulterar i värme och noll bromskraft till slut.

Tacksam för svar!

Mvh

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: lör nov 10, 2018 10:14 am
av MatsN
4x4 Sweden forumet har det funnits nåt sånt bygge på.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: lör nov 10, 2018 9:20 pm
av mauser240
Varför drar den?

Skulle det inte funka med en lagom spänd lamelldiff? Tänk på att en 100% diff kan behöva lite vingel för att släppa, kan ju vara trist om det inte alls går att styra sen när man vill. Torsen tror jag inte funkar alls.

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: lör nov 10, 2018 9:51 pm
av 122 Sport
Har oxå funderat på lamelldiff och som du skriver så är nog Torsen lr liknande inget som kommer att fungera om jag vill kunna svänga på ett okej sätt och gasa samtidigt, viket jag ju vill!
Men hur mkt är "lagom" spänd isf?
Saken är den att dom flesta bandvagnar som är byggda på det här sättet drar åt något håll, mer lr mindre, det räcker med att vägen lutar en liten aning lr att banden inte går exakt lika lätt/tungt.
Har en liten tanke på att försöka sträcka banden på den sida som det inte drar åt, men vet inte om det kommer att räcka till innan jag "översträcker"..?
En annan sak med att ha en diff monterad är att det blir mkt snällare för bromsarna när man kör på skrå då vagnen vill styra ner mot dalen hela tiden.
Spontant så känns en lamell som är rätt spänd som ett fungerande koncept, annars är det en ARB som man kan aktivera med en knapp på en utav spakarna när man vill åka "rakt" eller önskar bättre fäste.
Hur stor skillnad skulle det bli att svänga med en lamell kontra öppen som den är idag vet jag inte heller.

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: sön nov 11, 2018 7:48 pm
av The
Första felet är väl att du kör på "väg" ;-)
Själva grundprincipen för fordonstypen är väl ospårad terräng.

En lösning är väl att montera ventilerade bromsar med belägg som tål mer värme.

En torsen blir nog kul att försöka svänga med styrbroms :-)

Lamelldiff funkar säkert, men blir ju inte helt rätt det heller.

Bästa hade nog varit en tryckluftsstyrd spärr med automatisk urkoppling.

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: fre dec 21, 2018 7:02 pm
av Daniel-635
I en del gamla mercor satt det en diff du skulle ha.

http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... trofit.pdf

Bild

Helt enkelt ett hydrauliskt aktiverat lamellpaket.

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: lör dec 22, 2018 1:23 pm
av dsimila
Hydraulmotorer som bromsar banden?

Re: Vilken typ utav diff ska jag välja till Bandvagnen?

Postat: lör nov 02, 2019 5:10 pm
av breisladd
Elektriskt låst diff med strömbrytare, som blir en spole?Spole=100% Låsning..
Finns på bakaxeldelar..