Volvo 940 M47-M90

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Korvkiosken
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 01, 2018 10:13 pm

Volvo 940 M47-M90

Inlägg av Korvkiosken »

Tjenare.
Köpte mig en 940 ltt -96 för ett tag sen som busbil, fungerat bra ända till m47 lådan gav upp när jag skulle leka slut på de sista mm på däcken... (Automat som förra ägaren konverterat till manuell m47)
Tänkte det var likabra att köra på m90 lådan istället och köpte på mig; M90 låda med balk, kardan och kopplingen (dubbelmasse med lamell och tryckis)

Bytte då till ett potthjul, d24 lamellen och en förstärkt tryckplatta.

Så till problemet;

Fått på lådan och snurrade på "kardanknuten" på lådan för att se om svänghjul/kamrem rörde sig vilket det gjorde men efter vi provat koppla så verkar det som den inte vill koppla ur.... Snurrar på "kardanknuten" men bara snurrar runt lätt utan att svänghjul/kamremshjulet snurrar....
Slavcylindern sköt jag så den ska förlängas eller något.....

Vad kan vara problemet att den inte vill driva? Bör ju driva på växlarna sålänge inget gått fel på insidan av lådan även om slav är bortmonterad för tillfället?

Kardanen har inte varit på heller än då jag inte ville skruva upp allting för att skruva ner...

Är det något jag missar? Helt ny inom att byta låda och hoppas ni förstår vad jag försöker berätta... Provat gruppen på facebook där jag inte får en ända kommentar.... Blir galen på det, står utan bil och pissväder att gå till jobbet och ta sig någonstans + att vintern är runt hörnet... :angryfire: :angryfire: :(
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 940 M47-M90

Inlägg av mauser240 »

Korvkiosken skrev:efter vi provat koppla så verkar det som den inte vill koppla ur.... Snurrar på "kardanknuten" men bara snurrar runt lätt utan att svänghjul/kamremshjulet snurrar....
Hur skall du ha det? Kopplar den ur eller inte? Går växlarna i med bra känsla? Prövat gå igenom växlarna med motorn igång? Känns kopplingen normal?

Jag kan tänka mig 3 scenarion; lådan ligger i friläge, trycklagret har hängt sig, kopplingen är tokslut eller kombinerad av fel delar.

Kommer man åt att se om lamell / ingående axel snurrar?
//MartinL
Korvkiosken
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 01, 2018 10:13 pm

Re: Volvo 940 M47-M90

Inlägg av Korvkiosken »

mauser240 skrev: Hur skall du ha det? Kopplar den ur eller inte? Går växlarna i med bra känsla? Prövat gå igenom växlarna med motorn igång? Känns kopplingen normal?

Jag kan tänka mig 3 scenarion; lådan ligger i friläge, trycklagret har hängt sig, kopplingen är tokslut eller kombinerad av fel delar.

Kommer man åt att se om lamell / ingående axel snurrar?
Den drev när man snurrade med handen innan vi startade bilen.. Växlarna trillar in när man drar i spaken hur lätt som helst och har dragit igenom alla växlar med motorn igång och driver inte på en ända..
Ska kolla om ingående axel snurrar.. Bör jag väll se igenom gummit vid gaffeln..
Svänghjulet ser bra ut, lamellen och tryckplattan är helt nytt från KG trimning
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Volvo 940 M47-M90

Inlägg av Kwirk »

Hur känns kopplings pedalen?
De va spännande fel.
Testa även ta bort cylindern nere vid lådan o se om de driver...
Korvkiosken
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 01, 2018 10:13 pm

Re: Volvo 940 M47-M90

Inlägg av Korvkiosken »

Hmm.... Var av med lådan idag också och noterade 2 urtrampningslager, ett innåt och ett utåt. Tog bort det innersta och nu driver den igen!
Nu tar kopplingen o botten...

Skruvat ut kulan i lådan ett par mm, får väll riva ner lådan och i med brickor så den kommer och ligger mot tryckplattan och förlänga slavstången. Gjort detta provisoriskt men tar ändå ganska långt ner... Men en bit på vägen iallafall!
Skriv svar