Sida 1 av 1

Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: ons maj 15, 2019 2:05 pm
av MrCrankyface
Hej!

Har problem med min M40 växellåda.

Symtomen:
-3an och 4an går alltid att få i, hur fint som helst.
-1an går endast få i vid stillastående.
-2an går endast få i om man kommer från 1an eller står still, går ej få i om man kommer från 3an.

-Undantaget är om man "kopplar" från trean, släpper kopplingen och försöker varvmatcha med 2an. Då kan den slängas i ibland, har konstant tryck på spaken "mot tvåan" här.
Håller jag kopplingen intryckt så går det inte överhuvudtaget förrän jag stannat.

-1an och 2an är helt stumma när man växlat upp till 3an/4an. Inget växel eller synk ring skrap, det tar bara helt stopp i växelspaken.

-Tycker inte kopplingen verkar ligga på.

-Växellådan är lös på arbetsbänken nu men inte hunnit gräva i den.

Hade det varit dåliga synkringar så borde det väl skrapa när man försöker trycka i växeln?
Hade kopplingen legat på så borde väl alla växlar vara dumma?
Kan det vara någon skada i lådan jag specifikt ska leta efter?

Tacksam för tips som kan spara några timmars felsökning!

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: ons maj 15, 2019 2:28 pm
av Thunderbo1t
Jag tycker ändå det låter som om kopplingen ligger på, jag hade en trasig tryckplatta som "kopplade ur snett" så det verkade helt ok när man kollade justeringen av kopplingen, men fungerade inte.

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: ons maj 15, 2019 2:47 pm
av blackadder
Jag skulle nog sätta en slant på synkringarna.

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: sön maj 19, 2019 9:18 pm
av MrCrankyface
Lådan var ändå ur bilen och jag är nyfiken av mig så passade på med en djupdykning.

Lite små metallspån på oljepluggen annars inget särskilt i själva lådan.

Bottenstocken ser OK ut, kan inte se några konstiga märken eller skador.
Bild

Huvudaxeln kan jag inte heller se något särskilt på. Hur vet jag om en synkring är skadad eller sliten, syns det markant skillnad eller behöver man mäta dom på något sätt?
Bild

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: mån maj 20, 2019 7:18 am
av blackadder
Den främre flyttbara ringen på huvudaxeln är 1:an och 2:an om jag inte minns helt fel.
Ringarna i mässing med kuggar på. Glider dom lätt eller segt? Jag tror de är konade och ska gå trögt om man trycker dom mot respektive kugghjul.

Min tanke är att om dom är slitna, så dom bottnar, då kanske dom inte driver med sig axeln när man ska växla.

Jag förmodar att du har kollat resten av växel-länkaget?

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: mån maj 20, 2019 10:14 pm
av MrCrankyface
Dom glider lätt längs axeln men har OK friktion när dom går emot kugghjulen, ungefär samma friktion på alla synkringar.
Tog loss alla och dessa två har lite skador. Ettan och tvåans ...
Beställt två nya och ett packningskit, packboxarna var helt slut.
Bild

Många delar blir det.
Bild
:lol:

Spaken sitter ju rakt i locket och allt där verkade lira som det skulle.

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: tor maj 23, 2019 8:19 pm
av MrCrankyface
Fått hem två nya synkringar och håller på och monterar ihop allt igen.
Dock har jag missat att dokumentera åt vilket håll denna tätning satt..
Någon som har koll?
Bild

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: fre maj 24, 2019 5:53 am
av Bassek
Ser ut som åt andra hållet, läppen som tätar skall hindra olja från att komma ur växellådan.
MVH Basse

Re: Volvo M40, svårväxlad etta och tvåa.

Postat: sön aug 25, 2019 9:52 pm
av MrCrankyface
Tänkte jag skulle återkoppla lite till tråden!

Provkörde lådan idag och nya synkringar löste det hela. :thumbright: