Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön feb 23, 2020 11:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 19, 2010 8:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Hejhopp!

Precis monterat min torsendiff i min 1031 axel.

Vilken olja bör man köra? Samma som till den öppna diffen som satt där innan?

Är ju inga lameller i den så det bör väl inte vara så stor skillnad, eller?


Mvh.

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 11:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2576
Ort: Bollebygd
varför inte fråga han som sålt den??

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 12:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
Jonas har semester å är rätt svår (om inte omöjlig) att få tag på just nu. svarar på mail, men tar ett par dagar.

När jag körde torsen i min gamla 850 så körde jag med Castrol TAF-X, på inrådan av Autotech.

Har för min Quaife sa syntetolja utan tillsats för LSD.

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 3:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Audi quattro lådorna är det ingen speciell olja till iaf.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 8:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Okej.. det var lite tips på oljor i alla fall!

Nej precis, Jonas är inte direkt kontaktbar dessa tider, och detta är lite panik eftersom bakaxeln står tom på olja och jag ska besikta på fredag!

Haha, ös på med mer. Lär ju vara fler som kört torsen på någon gammal volvo? :lol:

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 8:29 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Inlägg: 1478
Ort: Överboda, Umeå
Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!

Gå in på nån affär och kolla i listorna vad som rekomenderas till din bakaxel, oftast finns det två alternativ..
Ett billigare, mineral.
Och ett dyrare, syntet...

Välj vad du känner är lämpligast.

_________________
Gustav Sundberg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 20, 2010 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
Kollar man autodata säger dom SAE:90W i bakaxeln.

Audi Quattro säger samma som min FWD SAE:75W/90 syntetisk

Men kollar man på uppbyggnaden på diffen så finns de ju bara kugghjul i den.

Så håller med Gustav i han resonemang.

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 12:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Inlägg: 315
Ort: Örebro
LS tillsats ska väl bara användas i lådor/diffar där det är lameller inblandade? En torsendiff använder ju inte några lameller.

_________________
10.01@233kmh. Gatevo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 8:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Gustav skrev:
Vad man har för olja i en växellåda till en framhjulsdriven bil med tvärställd motor behöver inte alls vara samma som till en bakaxel med hypoid-utväxling!



Jag pratar naturligtvis om längsmonterade maskiner med torsendiff i lådan. (mellandiffen)
Jag menar inte att man ska köra med samma olja, men att det inte skiljer på oljan i de lådorna mot vanliga framhjulsdrivna bara för att det sitter torsen i dem.
Naturligtvis ska man ha en hypoidolja i bakaxeln.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 12:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Hmm.. får se om någon vet då. Tänkte köpa olja idag.


Tvekar på att typ mekonomen vet vad man ska köra för olja :doh:

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 2:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
Är inne på Redline Shockproof ! Verkar funka till det mesta, dock extra LS tillsats om man kör med lamelldiff stod det.


Något att satsa på!?

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )

dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...

jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 11:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Inlägg: 334
Ort: Enköping
knotan skrev:
den redlinoljan lär nästan garantretat funka bra...
borde dock inte spela så jättestor roll vilken olja man tar, nån med bra visk går väll åt dock, å redlinen ska ha bra visk när den är varm (har använt den til vxldor å där har den funkat bra )

dock inte testat hälla nån dyr olja i bakaxel då det inte känns lika viktigt som en växelåda...

jag hade valt en vanlig billig bakaxelolja, typ 80-90 lr nått sånt



Jo, visst är det mindre kinkigt med bakaxeln. Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.

Redlines 80-90W kostade samma slant som Shockproof, sen finns det kanske för o nackdelar!

Men Castrol tar säkert nästan detsamma är jag rätt säker på.

Fick ett svar från Stefan Behrendtz från TPC att Redline Shockproof skulle funka fint.

Tror det blir sån olja imorgon, den är ju för bakaxlar, spoldiffar och så vidare står det på den.


Men det är sant som du säger, i slutändan märker man säkert ingen skillnad direkt på en "vanlig" 80-90w och den här.

_________________
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2010 1:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4855
Ort: Boden
940 Guldboxen skrev:
Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.


Word :thumbright:

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Senast redigerad av The tor jul 22, 2010 8:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 22, 2010 5:49 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
Skiljde 5(!) kr litern på kastrull och redline när jag bytte på brukisen härom veckan :hihi:

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010