korta bakre kardan axeln

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

korta bakre kardan axeln

Inlägg av Jillo »

Ang geometrin mellan bakre kardanen och bakaxeln så undrar jag några saker: I vilket utgångsläge ska man mäta längden på den bakre kardanen för att få "rätt" längd?när bilen står på marken(pallbockar) när hjulen är i luften, eller när bilen ligger på genomslagsgumminen? axeln ska ju glida in och ut vid fjädring och kanske är det då rätt att pressa i den "halva vägen" och sedan mäta? tänkte leja bort just kortningen o balansering av axeln men vill ju ge firman rätt siffror etc
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: korta bakre kardan axeln

Inlägg av Steve »

Vill du vara nog mätar du ju i max infjädrat läge och max utfjädrat, men beroende på bil så brukar den inte röra sig så mycket

På t.ex. en jänkare med glidyoke i lådan så mätar man när man har den i rideheight och då ska den vara urdragen ungefär 1" ur lådan

Tror jag har haft ungefär samma mått när jag kortat på nån 240, men spelar nog ingen roll med 1 cm hit eller dit
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Re: korta bakre kardan axeln

Inlägg av Jillo »

ok, bilen är an amazon med zf låda med kardan plus stödlager från 745/945 dvs den bakre biten behövs kapas en bit, men det jag var mest orolig för var ju om vid gupp motsv så kanske kardanen smäller i bott i spines hylsan med problem som följd, men kanske inte rör sig så väldigt mycket som du säger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: korta bakre kardan axeln

Inlägg av Steve »

Kapar du den främre istället för den bakre rör det sig nog ännu mindre, och man behöver inte bry sig om att linjera knutkors när man kortar
Det är så enkelt att korta dom(lång styrning på medbringaren) så det gör man hemma :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Re: korta bakre kardan axeln

Inlägg av Jillo »

det skulle man kunna göra men den främre är ett riktigt as som består av typ 2st ihop pressade rör med gummi i mellan fast inte hela vägen, svårt att förklara men den kommer från en turbo 745/945 så ev är den lite stabilare än vanliga volvo axlar, verkar sitta sånna med m90 låda om jag googlade rätt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: korta bakre kardan axeln

Inlägg av Steve »

Dom vanliga på nyare 240/740 är tillräckligt stadiga för dom flesta. Gummit är säkert bara nån ryckutjämning

Finns ju massvis med olika längder om man väljer mellan alla växellådsalternativ från 240/740/940 så du kan säkert para ihop nåt utan att korta
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar