Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 01, 2020 12:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön sep 06, 2020 6:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Hej!
För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg angående slir i turbinen på min th350.
I fredags drev den knappt framåt, något bättre bakåt. Så bestämde mig idag för att ta ner lådan. När jag tömde olja så kom det ut en mörk glittrande olja. Lådan måste totalrasat inuti, ett glapp på flera millimeter radiellt på utgående axel. Så där kan vi nog ha problemet! Kanske?
Men till den nya frågan. Hur får jag rent min turbin som är full med julpyntad olja? Hälla i ny olja och hälla ur tills der blir bättre eller finns det något bra knep? :)
Mvh Frans


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2020 8:04 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5586
Ort: Lykksällä
Hade du yoken i när du kände glappet?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2020 8:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Japps, kardanen satt fortfarande på plats :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2020 8:38 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5586
Ort: Lykksällä
Fast det glappet lär nog ändå inte vara det stora problemet.
Sitter ett lager inne i struten som lagrar mot yoken. Är din kardanaxel rak?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 06, 2020 8:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Glappet på utgående är nog inte det stora problemet, men är även glapp på ingående. Sen är olja helt svart, har bara kört en bänkning så något skumt verkar det vara!
Kardanen är helt nysvetsad och balanserad på firma :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2020 8:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Inga tips om hur jag skall få ur så mycket skit som det går? :)
Mvh Frans


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2020 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 768
Ort: Ljusdal
Jag vet om en person som tvättade/spolade ur turbinen med stora mängder hetvatten, hur han gick tillväga exakt vet jag inte, men den torkades direkt i ett varmt utrymme efteråt.
Jag är tveksam till att återanvända en turbin som varit med om detta, den kan ju förstöra den nyrenoverade lådan direkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2020 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Hetvatten alltså! Var lite inne på avfettning ett tag men vet inte riktigt.
Det måste var fler än jag som råkat ut för detta, man har ingen direkt större lust att beställa en specialbyggd direkt :(
Lagermaterial som mässing/brons, brukar ju vara ganska mjukt men finns även hårda varianter :/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 08, 2020 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 768
Ort: Ljusdal
Kan säkert varit något mer än hetvatten inblandat, typ avfettning, diskmedel...?
Är det en dyr turbin så kanske det är värt att låta någon öppna den å rengöra/inspektera den?
Finns väl några få i Sverige som gör det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 08, 2020 2:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Tack för svar, skall suga på det!
Turbinen är specialbyggd så ligger några slantar i den!
Mvh Frans


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2020 5:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 869
Ort: Bjurholm
Jag goglade lite och såg att det finns converters med tömningsplugg. Mercedes dök upp.
Om det finns gods att gänga i så kan ju det vara en ide.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2020 1:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 768
Ort: Ljusdal
Jag har en gammal 727 turbin med en liten NPT plugg i original, och i gamla automatlåderenoveringsböcker har jag sett förslaget att borra ett hål, som sedan sätts igen med en nit, i vilket det också nämndes att det inte blir tätt alla gånger...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2020 6:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1339
Ort: Varberg
Jag kan inte mkt om automatlådor, men om du har oljekyl på lådan så kan du väl ta sätta matningen ner i en dunk med ny billig olja och returen ner i en tom dunk och bara spola igenom hela lådan och convertern?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 09, 2020 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 768
Ort: Ljusdal
Vilken väg går oljan i lådan? skulle ett filter på oljekylarledningen hindra skit från att förstöra resten av växellådan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2020 9:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Inlägg: 124
Ingen dum idé det med dräneringsplugg!
Ahh man kan ju faktiskt hänga av returen från kylaren, alternativt ett filter då! Men det kanske stoppar upp för mycket?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010