Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 4:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 16, 2017 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 476
Ort: Dalsland
hur utforma insug dodge sidventils 6 .a?

monterade förra året en weber 32/ 36 med adapter från 1 port till 2 port,

Men tänkte nu tillverka ett insug i stål som passar direkt till 2 port 32/ 36 webern

Har beställt rör och böjar från kl,racing 38 mm yttermått x 2,6 mm gods , insugsport motor 33 mm

Ska rören luta , eller gå rakt från plenumkammaren under förgasaren till insugsport motor ?

kona ändarna rör där dom ansluts plenumkammare?
utgå från botten plenumkammare till rören ?


grenrör är bultat under insugningsrör ,värme insug, grenröret har även ett spjäll sommar och vinteläge

Det fanns ett 2 port insug som satt på Dodge Coronet med sidventilare -56 och -57 men det verkar vara otroligt ovanligt, har lagt mcket tid att leta efter det.

Men har hittat bilder på det iallfall

Bild
2 port insug överst
orginal underst

Bild
orginal överst
2 ports insug underst


Bild
orginal överst
2 ports insug underst

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 16, 2017 5:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Jag har inte mycket att tillföra, men utan rejäl värme i insuget så går nog motorn "dåligt", och jag tror originalinsugets design är en bra lösning/kompromiss för motorn i fråga. Vore det insprutning kunde man kanske designa annorlunda, he he, tre spridare, tre runners och ett plenum :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 16, 2017 6:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 449
Ort: Finland(Jakobstad)
Annars finns det insug för dubbla gasare att köpas:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 16, 2017 7:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 476
Ort: Dalsland
Thunderbo1t skrev:
Jag har inte mycket att tillföra, men utan rejäl värme i insuget så går nog motorn "dåligt", och jag tror originalinsugets design är en bra lösning/kompromiss för motorn i fråga. Vore det insprutning kunde man kanske designa annorlunda, he he, tre spridare, tre runners och ett plenum :shock:


tack för svar :D

jo jag vet att det är viktigt med värme insug därför kommer jag bygga insuget så det ser ut som orginalinsuget, och ihopa bultat ihop med grenröret,

jag läste på det forumet jag hittade bilderna på 2 ports insuget, att det skulle göra några hästkrafter, och sen ser det lite mer orginallikt ut än med adaptern

http://www.langdonsstovebolt.com/tech/w ... -manifold/



jo jag vet att det finns insug för dubbla förgasare, krångligare att ställa in med 2 förgasare, och sen har redan köpt webern


här är en som bygger, men kanske dom snyggaste :hihi:
http://www.manifoldsbymoose.com/home/plymouth-dodge


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 16, 2017 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4525
Ort: Boden
Varför vill man ha värme i insuget annat än på vintern?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 16, 2017 9:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Det hjälper till att förgasa bränslet på förgasarmotorer så man slipper köra med en onödigt fet blandning. Gäller inte WOT. Grymt stor skillnad på tomgång och lågfart på gamla motorer med värmt insug.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 11:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1027
Ort: Torpshammar
Inte tror jag ett annat insug ger nå märkbara fördelar gentemot original och en adapter. Vi pratar väl ändå inte om nåt annat än standard med annan förgasare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 12:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 476
Ort: Dalsland
StefanM skrev:
Inte tror jag ett annat insug ger nå märkbara fördelar gentemot original och en adapter. Vi pratar väl ändå inte om nåt annat än standard med annan förgasare?
Det är ju utseende som är viktigast i detta egentligen,att slippa adapter

Skickat från min LEX722 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 25, 2017 4:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 476
Ort: Dalsland
Har börjat byggt liteBildBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010