Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 8:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 31, 2017 8:56 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Hej! Som rubriken lyder så här jag problem med att den bluddrar upp till ca 3000rpm när den börjar ladda på. Visar ca afr 9 upp till 3000 vilket är väldigt fett. Testat skifta mellan 55f8 och 60f8 lågfart. Ingen skillnad. Funderar på om det kan bero på att jag kör 190 huvudmunstycken och 160 luft.. Huvud kanske är för stort? Men om jag har mindre lär det väl gå snålt på högre varv istället :?
Har ställt laddet på ca 0,7bar. Går bra när den kommer förbi 3000rpm.

Malpassi btr med dubbla utgångar för förgasare
Bränsletryck 0,25bar
Flottörnivå 14mm.

Bestyckning som sitter i nu:
Huvudmunstycke 190
Luft 160
E-rör F8
Accmunstycke 45
Hälsning 38

Lite info om motorn:
B23A
Stum tändning 25 grader
H-profilstakar
Smidda mahle turbokolvar
2x fajs45 med KL kort insug
530 topp lite portad och med hårdare ventilfjädrar
Enem K15 turbokam
Super HX40 17" avgashus
Borrad 96.30
Kl extreme grenrör

Mvh Jimmy


Senast redigerad av jimmy12345 mån dec 04, 2017 8:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 6:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 356
Ort: Norge
Huvudmunstycke 190 er som du opplever for stort til å begynne med og du bör også teste med andre E-rör.

Her kan du lese en tråd om ett annet prosjekt som endte med suksess med F16 E-rör, hvis du gidder: http://forum.vccn.no/showthread.php?723 ... lder/page9


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 8:50 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Samma problem ännu. Testat med F16 e rör men ingen skillnad. Märkte däremot att om jag sätter ännu större huvudmunstycke storlek 220 så går den bra hela vägen till maxvarv men går lika dåligt upp till 3000. Så vet inte hur man ska få den att gå bra på låga varvtal... Det är direkt den börjar ladda den går bra har jag märkt, innan laddtryck går den riktigt dåligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 11:45 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 102
Du ska nog kolla lågfarts munstyckerna då.
/Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 12:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Jonas Enderlein skrev:
Du ska nog kolla lågfarts munstyckerna då.
/Jonas E


Men efter allt man läst så tycker jag att det borde fungera med 55F8 lågfartsmunstycken. Men man kanske måste ha ännu mindre...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 4:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Angående "borde fungera":
Assumption is the mother of all fuckups!
Ett ordspråk som ofta stämmer :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 7:17 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Ajja får väl testa lågfartsmunstycken. Någon som kanske vet något vettigt att börja med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 1:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 356
Ort: Norge
Lågfartsmunstycken har stor betydning på tomgang og ved lite gaspådrag. Hvis det er ved större gasspådrag det er problemer så er det vanligvis noe annet som er problemet.

Minner om denne: viewtopic.php?f=46&t=74356&hilit=Rajay


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 1:49 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Testade med 150 huvud och 155 luft bara för att se om den går bra att varva stillastående för det gör den ju inte heller.. Men med denna bestyckning går den bra att varva verkar det som. Men den går ju alldeles för snålt direkt de laddar litegrann.... Med 220 huvud och 175 luft gick den bra på höga varv med 0,8 ladd och runt 11,5afr men dåligt på låga varv. 190 huvud går den dåligt att varva och dåligt på låga, även för snålt när det går över 0,4 i ladd.
Vet inte riktigt vad jag ska testa nu... :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 9:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 102
Det du har gjort nu är att byta munstycken på högfart, du får nog prova att byta munstycken på lågfart, lågfarts munstyckerna sitter intill högfartsmunstyckerna. Om du vill så kan du åka till mig, så kan jag hjälpa dig, jag tar inte så mycket betalt för det :)
MVH Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 09, 2017 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 329
Ort: VBG
hålde på o brottas me samma problem ca.sluta med e rör f7 (extrem rör) tyvärr e de ju dyrt och köpa och testa.
men tror inte broblemet ligger där.( tändnig?)lamda)?bränsletryck?) har du trycksätt förgasarna rätt??
går den bra utan turbo inkoplad??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 1:29 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 68
Jonas Enderlein skrev:
Det du har gjort nu är att byta munstycken på högfart, du får nog prova att byta munstycken på lågfart, lågfarts munstyckerna sitter intill högfartsmunstyckerna. Om du vill så kan du åka till mig, så kan jag hjälpa dig, jag tar inte så mycket betalt för det :)
MVH Jonas E


Du har inte något förslag på nåt lågfartsmunstycke man kan testa? Vet hur man byter dom själv men vet inte vad man skulle ha köpt bara :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 7:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 102
Jag läste lite mer i tråden nu, såg att du har provat 2 olika lågfartsmunstycken :) Jag vet inte va det skall vara för lågfarts munstycken, det är nog svårt att säga det, man får prova sig fram, och det gäller alla munstycken. Jag har köpt munstycken så jag har det mesta, även många olika e-rör. Jag tror att du ska byta fördelare också, inte köra stum, jag tar 1000kr för att bygga om en fördelare, då slår den ut vid ca 3500 vpm å är ställbar hur många grader den ska slå ut, men en std fördelare är nog bättre än en stum.
/ Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 7:33 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4524
Ort: Boden
Brukar bli billigare att åka till någon som justerar in den i rullande landsväg (och har munstycken etc) istället för att hålla på att byta på chans, munstycken är ju inte direkt gratis

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 427
Ort: lycksele
Ta en titt i någon av trådarna från när dom bromsar förgasarturbomotorer hos jens hur dom har anslutningar på olika ställen längst tryckrören där dom tar trycket till förgasarnas flotörhus och sk dopar Förgasarna.
Utan de är det mycket svårt jag har varit med och provat lite bestyckning i en b230 med 48er och turbo där det bara var upptaget så plenum trycket gick ner i flotörhusen.
Den var omöjlig att få till bra antingen snålt på laddtryck eller så fett så den bluddrade tills trycket kom.
Och mot det problemet hjälper nog inga munstycken då det är högfartsdelen det sitter i men bränsleökningen följer inte med linjärt när trycket stiger.
I fallet jag var med om ökade lamda ca 0,2 från atmosfärstryck till ett kg dvs typ 0,70 innan turbon kom igång och 0,90 vid tryck fetade man på mer tog den sig aldrig utan bluddrade bara.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010