dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or

Inlägg av Johan »

har sett att vissa har 40or fast dom har b23 samt mycket effekt 300hk+

när ska man ha 45or?

är den stor skilldnad i respons? alltså 40or och 45or?

lundqvist 745 körde ju 9,92 med 48or så varför inte välja dom?
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or

Inlägg av Hissjö Racing »

Priset på 48:or är ett helt annat än på 40:or. Man får en kasse 40:or till piset av en 48:a, så det kan ju vara en anledning att köra med klassiska 40:or.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

såg på annons.40or med insug,trattar samt tryckbox för 3000kr.det e ju riktigt billigt.stod att det räckte till 300hk+

är det bara för priset som ni har 40or istället för 45or eller funkar det lika bra o svara upp halsringarna?
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

dellorto tryckförgasare 40,45 eller 48or

Inlägg av Hissjö Racing »

40:or är ju så mycket lättare att få tag i. Sitter ju standardmonterade på några Alfa Romeo modeller. Köpte mina av någon Alfa nisse för 300kr och det är ju rätt billigt tycker jag. Själv har jag maxsvarvade halsringar men vet att det går att köra med 32mm halsring som ofta sitter i utan problem. Sen hur långt 40:or räcker vet väl ingen ännu men 500hk verkar de ju leverera soppa för. Här snackar vi då sk "dopade" förgasare. Såg att Magnus hade förklarat detta fenomen tidigare.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

om man inte dopar förgasarna kan man säga "hur långt dom räcker"? alltså 40,45 samt 48or
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Svårt att svara på, men upp mot 300hk med 40:or tror jag och så lite till med de större. Men varför ska man inte dopa förgasarna. Bara fördelar i och med att man kan använda sig av mindre munstycken. Mindre munstycken brukar betyda bättre känslighet när du ska bestycka.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

förklara lite mer om detta med dopning, fördelar osv.. läste det boström skrev att man leder ett högre tryck in gasarna.. eftersom man har tryckfall genom IC osv..
då räcker 40mm förgasare längre lr vad?
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Hissjö Racing skrev:Svårt att svara på, men upp mot 300hk med 40:or tror jag och så lite till med de större. Men varför ska man inte dopa förgasarna. Bara fördelar i och med att man kan använda sig av mindre munstycken. Mindre munstycken brukar betyda bättre känslighet när du ska bestycka.
det lät så svårt att få rätt tryck och så var man tvungen att bestycka om dom helt o hållet
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

dopning

Inlägg av Magnus »

min erfarenhet är att det man behöver byta vid dopning är huvudmunstycke och ev e-rör.så var det på min bil iallafall.fick byta ned från 210 till 180 med samma avgastemp/färg på stiften.fick byta från e-rör f2 till f9 på webrarna.det går ju att börja med att göra en mild dopning dvs ta ut ett rör ganska nära plenum där trycket är bara lite högre.sen kan man prova att vinkla röret mer eller mindre mot flödet.vill man göra en riktig össtysk dopning så kan man göra en kon som fångar upp en större del av flödet på röret och få en ruskigt fet blandning på full gas.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

hur mycket ska man betala för dellorto 45or då? 5000kr?

mailade GIk turbo för ett tag sedan och dom sa att dellorto 40or räckte till 400hk.är det helt åt skogen? odopade alltså
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man ändrar alltså soppaflödet efter turbotrycket helt enkelt?
så att risken för spikningar minskar? verkar vara ett ganska säkert system? ändå på nått sätt låter det osäkert.. typ dra ett rör hit & dit & vinkla lite så blire nog bra :wink:
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Om man dopar direkt så behöver man ju inte bestycka mer än man annars skulle ha behövt. Jag betvivlar ju att det bara skulle vara att hänga på 2st gasare och fälla full makaron utan att behöva bestycka om. I allafall inte om man som jag köpt Alfa förgasare. Bränslemunstycket som sitter i där (145) brukar just så pass räcka till tomgångskörning.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

vad finns det för fördelar och nackdelar med östtysk dopning?
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Fördelar:Kraftig skäggväxt. Nackdelar:Man blir knäpp. Nej, allvarligt talat är en östtysk dopning helt oanvändbar. Motorn får så mycket soppa så att det kommer stora fotbollar av rök ur avgasröret. Det blir så när man tar trycket direkt efter turbon, man får helt enkelt ett alldeles för högt tryck i flottörhuset jämfört med det som kommer den normala vägen, dvs förbi spjällen. Det resulterar i en våldsam bränsletillförsel. Man får prova sig fram men tryckröret efter intercoolern brukar vara gällande för uttag.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Hissjö Racing skrev:Fördelar:Kraftig skäggväxt. Nackdelar:Man blir knäpp. Nej, allvarligt talat är en östtysk dopning helt oanvändbar. Motorn får så mycket soppa så att det kommer stora fotbollar av rök ur avgasröret. Det blir så när man tar trycket direkt efter turbon, man får helt enkelt ett alldeles för högt tryck i flottörhuset jämfört med det som kommer den normala vägen, dvs förbi spjällen. Det resulterar i en våldsam bränsletillförsel. Man får prova sig fram men tryckröret efter intercoolern brukar vara gällande för uttag.
ok men motorn lär ju inte spika med denna doping :wink:
Skriv svar