Sida 1 av 4

Trycksätta SU

Postat: sön jul 08, 2007 4:44 pm
av Allibow
(Tack till Wezzli för ny hosting av bilderna / Mattias)

Här kommer en lite guide till hur du trycksätter din SU förgasare hoppas det är till hjälp.

1. här måste vi borra och knacka in ett passande rör som vi sedan limmar fast med epoxy lim! det gör vi för att trycksätta flotörhuset. röret ska sedan gå till et sk. pitå?rör. pitå röret styr hur mycke soppa som ska tryckas genom förgasaren

2. soppa in genom en BTR

3. fin hemgjord fläns?

Bild

Domhär 2 hålen skall tätas enklast genom att göra en ny packning!

Bild

packningen

Bild

nu måste vi borra två hål för att trycksätta trottelhuset!

Bild

det andra hålet!

Bild


enklare än så blir det inte :) lite omslipning av bränslenålen kan behövas för att ge den mer sås.

Postat: sön jul 08, 2007 5:07 pm
av Allibow
Bild

Genom att ha pitåröret i mitten av tryckröret ger du motorn mest soppa.. eftersom att flödet i ett rör alltid är mest i mitten av röret dvs. om du vill att den ska få mindre soppa bryter du ut pitåröret mot sidan av tryckröret

Postat: sön jul 08, 2007 8:08 pm
av JBHunter
Detta gäller altså SU HIF6??
Dom där hålen som är borrade ser ju ut att gå in i hålen som ska tätas i bild 2.
Är det inte enklare att bara trycksätta hålen direkt utan att borra??
Eller kommer borningarna fram någon annan stans?? :roll:

Postat: sön jul 08, 2007 8:19 pm
av Allibow
ja de blir samma men de är samma hål men det är ju enklare att trycksätta dom om man borra hål inne i gasarna tycker då jag iaf.

jaja män de är ju den nyare sortens SU gasare... antar att dvs SU HIF6

Postat: sön jul 08, 2007 8:25 pm
av JBHunter
SÅ man kan skita i att borra och trycksätta hålen dirket hmmm......låter enklare tycker jag men man får väl se när man kommer så långt :hihi:

Postat: sön jul 08, 2007 11:08 pm
av Allibow
du kommer nog förstå att det blir enklare när du kommer till det :P hur går det för dig håller du på att mecka med bilen eller ?

Postat: mån jul 09, 2007 8:16 am
av JBHunter
har börjat lite smått satt dit 2mm toppackning å väntar på nya gummiringar till vattenpumpen för det glömde jag beställa samtidigt med toppackning. :doh:
Ska väl leta upp en E-topp å en turbo sen blir det väl lite fart på bygget.

Postat: tis jul 17, 2007 4:31 pm
av Jonny Karlberg
bara en fråga. är det några bilder borta i början eller är allt som det ska :P
för jag hänger inte alls med i beskrivningen :)

Postat: tis jul 17, 2007 5:40 pm
av ascona_a_b23turbo
Fanzy skrev:bara en fråga. är det några bilder borta i början eller är allt som det ska :P
för jag hänger inte alls med i beskrivningen :)
Det är inga bilder borta, de står siffror vid pilarna på första bilden kanske lite otydilgt men

Postat: ons jul 18, 2007 10:06 am
av Jonny Karlberg
aah my bad! :doh:

Postat: ons jul 18, 2007 11:16 am
av JBHunter
vilket material har du använt till packningen??
Jag har gjort egna packningar till mopeden av mjölkpaket.
Men jag antar att en mjölkpaketspackning inte kommer hålla mellan tryckboxen och förgasaren när det kommer laddtryck.

Postat: ons jul 18, 2007 7:00 pm
av Allibow
vet faktiskt inte vad det var för nått material till packningen men ... haha antar allt som kallas packningsmaterial utom mjölkpaket skulle funka!

Postat: tor jul 19, 2007 1:11 pm
av JBHunter
Hmm kom att tänka på en sak när jag läste guiden för trycksättning av Strombergare.

Har du missat att beskriva delen för tätning av choke eller antar du att man ska ha läst stromberg guiden först eller funkar rentutav choken till 100% utan lekage på en SU??

Postat: sön sep 23, 2007 6:49 pm
av MattiasK
nån som kan fixa bilderna igen ?

Postat: tor sep 27, 2007 9:56 pm
av MattiasK
ingen som kan fixa dom ? :shock: