plenumkammare
plenumkammare
tjenna undrar lite om detta med storlek på plenumkammaren vid tryck förgasarturbo.. jag funderar på att tillverka en kammare på jåbbet men behöver isåfall en volym och lite andra tips, jag tänkte ev använda en aluplatta att fästa direkt mot gasarna om det är bra? isåfall skulle man kunna byta denna platta om man senare skall köra med ex. webrar eller dellorto gasare.. tänker köra med dubbla stromberggasare först..
blir dubbla så lite tips om utformningen av kammaren vore bra, skall alltså göra den i kolfiber kanske bör tilläggas.. är inte säkert det blir nått får se lite tips vore ändå kul! mvh
blir dubbla så lite tips om utformningen av kammaren vore bra, skall alltså göra den i kolfiber kanske bör tilläggas.. är inte säkert det blir nått får se lite tips vore ändå kul! mvh
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
1.5 gånger cyl volymen tror jag inte på! gör den större.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har läst boken som killen på zatsy forumet refererat ur "david visards induktion bok" denna typ av insug ger väldigt lite extra efekt och funkar bara på vissa motorer (3cyl eller 2x3cyl) för bästa funktion/max effekt fungerar stora separata spjäll och korta insug med stor plenium bäst. obs! avstämningen av insuget ar mycket mindre viktigt än avstämningen av grenröret.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ljud dämpar pleniun iden fungerar , det har rudolfsson i sävar redan provat i sin grymma snik 144.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag ska ju köra med förgasarturbo så det blir ju spjäll i gasarna, tänkte dra röret från intercoolern över motorn & sedan en 90 gradersböj ner i kammaren.. mitt mellan gasarna, alltså en kammare för båda gasarna då, d måste ju vara bäst så får man samma tryck, men motorvolymen blir 2,1 liter & man kanske ska ha 2,5 ggr detta? 5,25 liter alltså eller ännu större? har inte mätt så mkt, självklart bör man oxå få plats med den, men motorn är ju ca 45 cm lång (cylindrarna) & mellan gasarna är det strax över 30cm... man skulle kunna ha 10x10 innermått & så 50cm långt kanske.. men d kan ju bli tajt bakom motorn förståss.. 45x11x11 skulle ge nästan 5,5 liter.. en dum fråga men en turbomotor med 1bars laddtryck får ju i sig dubbelt så mkt luft som en sugmotor, då borde väll kammaren (som är till för att ge motorn luft?) vara på dubbla motorvolymen om man ska ladda ett bar? & större om man ska ladda mer.. alltså borde 5,5 liter räcka till 1,6 bar? detta stämmer säkert inte i praktiken men teoretiskt kanske? om man kör 12x12x45cm får man nästan 6,5 liter & då borde motorn kunna ta luft för 2 bars laddtryck? fast iofs så tar den ju luft innan turbon har byggt tryck så man kanske inte behöver större än dubbla motorvolymen, åsikter
plenum
Jag tror att du krånglar till det lite larsat.bygg så stor som möjligt och vad som får plats på bilen.se till att ha gott om plats runt trattarna om du kör med såna.gärna 4-5 cm tillgodo både i höjdled och sidled.jag körde med jätteplenum i år och det funkade för mig iallafall.det skulle kunna funka som en trycktank dvs när du släpper gasen och spjället stängs så byggs det upp tryck i den som pressas in när du gasar på igen/vxlar.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
trattar
Trattarna sitter ju instuckna i förgasarhalsen.Ja om du kör utan dump så borde det funka som jag sa.kör du med dump så är den ju öppen så länge du inte har laddtryck typ som på tomgång.en fördel med stor dump är ju att du "bypassar" ju alla tryckrör mm och sugmotorn borde bli rappare.en nackdel kan va att man måste ha nån sorts filter runt den så den inte suger i sig damm vid tomgång mm.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
sådana där trattar finns ju i plast till basportar för högtalare, vet inte vilka storlekar men dom är nog för stora för förgasarna :/ hur gör man annars lämpligen sådana? man bör väll ha nå special skärverktyg om man ska svarva eller en special svarv som kan ändra matningen efter hand som den svarvar.. efter som det ska vara en tratt så att säga..
om man ska bypassa tryckrören så måste man ju ha VÄLDIGT bra flöde genom dumpen & då borde man ju ha ett rätt så bra/stort filter där oxå.. men även intercooler & slangar/tryckrör fungerar ju som tryckkammare/plenum om man har förgasarturbo eftersom spjällen sitter i förgasarna?? det blir väll förståss lägre tryck i själva kammaren det måste ju jämna ut sig genom hela systemet, men då borde ju inte tryckkammaren behöva vara så stor.. om den är lika stor som motorn så kan den ju iaf ta tillräckligt med luft för sig själv sedan bygger ju turbon tryck.... men ja vet inte redigt..
om man ska bypassa tryckrören så måste man ju ha VÄLDIGT bra flöde genom dumpen & då borde man ju ha ett rätt så bra/stort filter där oxå.. men även intercooler & slangar/tryckrör fungerar ju som tryckkammare/plenum om man har förgasarturbo eftersom spjällen sitter i förgasarna?? det blir väll förståss lägre tryck i själva kammaren det måste ju jämna ut sig genom hela systemet, men då borde ju inte tryckkammaren behöva vara så stor.. om den är lika stor som motorn så kan den ju iaf ta tillräckligt med luft för sig själv sedan bygger ju turbon tryck.... men ja vet inte redigt..
Trattar
Du kan ju kolla i kg trimning katalogen.där säljer dom trattar både till dellorto/weber.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel