SU förgasarturbo

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

SU förgasarturbo

Inlägg av Lundblad »

Hej alla glada!

Jag och en polare håller på med en lite kul hobby!
Vi kör hobby rally mot två andra..har en 244 Dl -77

Nu e de så att vi ska vinna..så e de bara..så vi fick tag i turbo och grenrör från en 940 LTT som vi ska slänga i o trycka genom SU:n..huvudsaken är att de inte ska kosta så mycke pengar..hälst gratis som allt vatt hitills..

Nu har jag en fråga..går det att bygga så att man inte har nån plenum kammare eller måste man ha det?
kan man inte bara dra tryckröret direkt till förgasaren?

MVH Micke
Senast redigerad av Lundblad den ons dec 17, 2003 2:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

Motorn är förresten en B21A
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

upp
Senast redigerad av Lundblad den ons dec 17, 2003 2:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
Lundblad
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:59 pm
Ort: Nybro
Kontakt:

Inlägg av Lundblad »

upp
Bmw 523i -97 Bruksbil
Volvo 142 -72 Projekt Gat/Bana/Stripp
11.90 @ 185 km/h Uråsa -08
12.16 @ 190 km/h Västervik -08
12.28 @ 184 km/h Emmaboda -09
Autoteknik & Hydraulik Nybro AB
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

en del bilder att se på..
http://hem.passagen.se/v8rod/e142.html
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

Ang. detta med SU förg. vid turbo är det någon med erfarenheter av detta som e sugen på dela med sig?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Su turbo

Inlägg av Magnus »

Det går säkert att köra utan tryckbox men det blir inte bra.jag har sett en variant där en hade byggt tryckbox av en sönderkapad simonz ljuddämpare.boxen behöver inte va så stor heller.du kan ju fila bränslenålen lite mer spetsig än origina.sen kan du borra upp nålventilen så att den inte tömmer flottörhuset på en gång.se till att ha en riktig b.pump eller använd original om du ska ha ca 120 hk.tror man måste byta fjädern till kolven i förgasarn till en hårdare oxå men är osäker.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man behöver inte byta fjäder.
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

Har läst lite i länken ovan, men stämmer det som han skriver att man ska ha tryck under kolven? vore det inte bättre att sätta tryck ovanifrån, då blir det ju samma tryck över som under kolven. eller är jag ute och cyklar helt?
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

Någon med åsikter?
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

su turbo

Inlägg av Magnus »

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att sätta tryck på ovansidan kolven?du behöver inte göra nåt mer med den än att fila nålen och borra nålventilen.kolven åker ju upp och ner beroende på hur mycket du gasar.sätter du laddtryck på ovansidan så står ju kolven still om det är samma tryck och det kan ju inte va bra
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

Nej du kanske har rätt..
men om det blir ett övertryck under kolven så borde den ju åka upp fortare, men om du fick samma tryck som i plenumet från ovansidan på kolven borde ju förgasaren fungera normalt?

men han med länken lite längre upp har ju borrat ner i flotör huset, och upp under kolven och satt i en hårdare fjäder. och då borde ju det vara onödigt...
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

den länken står längre upp på sidan...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo ja vet att den står nånstans inte i denna tråden dock? tänkte om du missat den :wink:
Skriv svar