Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av Roger Berglund »

Har du en Bredbands lambda ens?, det underlättar en hel del.. blir mindre av en gissningslek då :)¨
har du synkat förgasarna?.

kan ta och kolla upp min bestyckning jag hade på mina förgasare imorgon tidigast så har du nånting att utgå ifrån iaf!.
min går iaf klockrent genom hela registret!.
lamda på tomgång 1.00 kan vandra till 1.01 - 1.02

Full makaron lamda : 0.87 sen håller man längre så brukar den gå ner till 0.85 - 0.82
Crusing värde var en bit över lamda 1.tror beror på att jag ej hade kopplat in fördelaren mot vacum tror det hade löst problemet eller iaf underlättat.
även fast crusing värdet var över lamda 1 så nös den aldrig eller "hosta" utan gick jätte fint och bra som en brukskärra!
skulle säkert ha hjälp och kanske bestycka upp ytterst lite på lågfart man hade så stora steg så den gick jätte fett iställe och gick inte alls snyggt..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av Lappen »

Jovars, en VEMS round.
Men som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag ute efter svar på funktionerna på förgasaren. Nålventilen var ett exempel. Självklart kan jag få någon annan att bara skruva och ställa in allt så det funkar. Men jag frågar ju för att lära mig.
Lambdamätaren är självklart bra men kommer inte att tala om för mig att jag borde skruva ett varv på blandningsskruvarna om inte jag lärt mig att blandningsskruvarna ger mig möjligheten att justera si eller så mycket för att ta ett exempel. Läsa av ett värde på mätaren är jag såklart kapabel till.

Ja, de är synkade. IAF så pass att de står lika när man tittar i inspektionshålen. Läst fler sätt att kolla på men inte fattat riktigt så om någon kan förklara närmare så är jag vaken och lyssnar.

Kollar man datumen på inläggen så är det ett hopp på sida 3. Bara för info. Jag hade kunnat starta en ny tråd för mina noobfrågor ang förgasare men då tappar man återkopplingen som finns här i tråden.

Skall fylla på ny soppa inom det närmaste och testa med den något större lågfartsbestyckningen.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av bulten »

Funkar bilen? :doh:
Mikael Bengtsson
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av Lappen »

Ja nu ja... Den funkar bättre med rätt tändföljd. Fast det har ju inget med denna tråden att göra egentligen. ;)

När den är genomvarm, går inte felfritt från tomgången. Det är bludder upp till strax över 3000 varv nästan som om den inte tänder på alla fyra. Och varvar man då några gånger, släpper ner den och direkt varvar upp så kommer inte bluddret. Det är först när den fått stå en stund på tomgång. Får plocka fram lambdan och montera den igen.

Har kollat synken genom inspektionshålen, fanns det något mer sätt att kolla det eller är det "good enough"?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av Lappen »

Inleder med att citera mig själv:
Har kollat synken genom inspektionshålen,

Det har jag gjort. Kollat och dubbelkollat.

Stog och skruvade lite och funderade efter jobbet idag. När ni nu alla är inne på synkning så ska väl inte jag säga emot. På känn skruvade jag lite och tro på själva näcken, bluddret vid ~3000 varv är borta och den ruppar på väldigt snällt. Kanske inte perfekt än men mycket bättre.
Skall kolla nästa gång det är ljust men det kan omöjligt vara lika i inspektionshålen nu.

Tomgången är lite låg och en aning orolig fortfarande men det börjar närma sig. Justerskruven för gasspjällen är dock skruvad i botten fullständigt så där finns inget mer att hämta. Att förlänga där är väl fel väg att gå antar jag?

Skall fortsätta en annan dag och se vad jag kommer fram till då.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av Baxman »

Når justerskruven för gasspjällen er skudd til bunns så får du problemer. Forlenge skruen gjør problemene større pga dårligere progresjonsfunksjon. .
Det er derfor jeg foreslo at du borrer hull i alle gasspjeldene og justerer skruen tilbake til en normal posisjon.
Dette gjør progresjonsfunksjonen mer effektiv som er nøyaktig det motorer flest behøver.

Forøvrig mener jeg at en lavkomp. B21 med 405 topp og trimkam som er villere enn en H-kam gir så lavt vakum på tomgang at resultatet aldri vil blir helt bra. At tomgskruene står i bunn avslører i grunnen dette.
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Re: Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Inlägg av bulten »

Våren är här, brummar den snart?
Mikael Bengtsson
Skriv svar