Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Börjar med svar på frågorna:
Upp lite? Trots stiftens utseende? Ok. Har en inköpslista med saker och bestyckning skulle upp på den ändå.
55 eller till och med 60?
Ponera att man byter till en FS122 kam (något vassare än K och H) börjar man närma sig 60 då istället eller är skillnaden mindre?
Och när man ändå beställer, vad blir nästa uppgraderingssteg (ordentligt grenrör med halvstor turbo typ hx40-50 lurar i faggorna) i bestyckningen. Kan lika gärna beställa lite mer som att betala frakt 2-4 gånger. Så dyra är ju inte munstyckena. Vet att jag har 240 luft liggandes men jag gissar att det är en bit kvar att trimma innan man når dit... :D

Spjällen är synkade. Dock av undertecknad så jag får väl säga att det är 95%:igt kanske. En expert hade kanske hittat liiite till men jag har stått och vägt ganska mycket fram och tilbaka för att hitta vart det är så bra som jag kan se.
Det borde väl visa sig på stiften med om det är osynkat iaf om det bara är tomgångskörning som är gjord på en uppsättning nya stift?

Luftskruvar skuvade enl normal ordination. Helt in och så släppa upp dem 1-2 varv.

Ej stum tändning. Dock är inte tryckklockan inkopplad. Så bara vartalsjustering.
30-33 grader ca på tomgång. Minns inte hur mycket det slog när vi varvade upp den lite. Bulten kanske läser och det var han som höll i stoben och fick stötar.

Funderat och analyserat lite mer medans jag sovit.
Den var fortfarande lite svävande på tomgången, typ fastnade på 2200 varv och höll sig lite innan den saaakta dalade neråt. Om jag duttade till ytterst försiktigt på gasen en gång så sjönk den fortare än om jag lät den vara. Dock fortfarande inte stabilt på tomgång. Tenderar att dö om den får stå på tomgång.
Som jag skrev så tyckte jag att jag sprutade startgas överallt utan någon reaktion från motorn. Vart lite snurrig i kolan nästan...
Kan det fortfarande vara tjuvluft?
För det skrev jag inte heller, den misstände bara när man varvade upp, stog man och höll den på ~900-1000 varv så var det ingen fara.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Tror inte du ska köra med större än 55 på lågfart.

30-33 grader på tomgång är inte det mycket ? Borde den inte stå runt 20 på tomgång o vikterna slå ut vid 32-34 grader då han inte kör med stum tändning ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Slänger in en snabb grej bara ang tändningen:
Kör ju MSD 6 btm så jag kan ju justera från kupen i viss mån.

Men sänker inte fördelarn när vikterna slungas ut? Tänker jag galet nu?
Är det bara turbo-fördelaren som gör det när den trycksätts?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Ok, då rättar vi lite.
Fick snackat med herrn som höll i strobben nu på lunchen.
~35 grader vid fullt utslagna vikter skall det vara.
Jag hade missförstått honom när vi höll på. Och sedan hade det levt vidare.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

kör motorn genomvarm och justera då på blandningskruvarna, om motorn reagerar vid justering på alla skruvar/cylindrar så borde du kunna utesluta tjuvluft/synkfel.
hur mycket backas tändningen vid tryck nu?
ang halsringarna så är dom ganska små för motorvolym och kam, jag skulle svarvat upp dom till 36-37mm på en sån motor.
har du trycktestat?
Bild
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Först ska jag kanske säga att det inte är kört några längre sträckor, den har stått och fått bli varm på tomgång 2 gånger samt körd 500meter kanske (iom att slangen mellan wastegateklockan och kompressorhuset rök så vart provturen kort).

Lite osäker på vad du menade så:
1. I nuläget står ratten på MSD på noll, kommer att justera efter vad lambda/avgastemp och (gud förbjude) spikningar säger. Börjar på fisladd och går uppåt. Ingen stress så jag kan labba i lugn och ro. Denna gång vill jag göra det ordentligt så den går på mer än full mutter.

2. Tändning på tomgång kom vi inte ihåg om det var det du menade, differans mellan tomgång fullt utslagna vikter alltså.

Besvarade någon av alternativen frågan?


Ej trycktestat :doh: , har inte tryckluft i garaget än men det är ju inte en dum ide att snickra ihop ett rör med platta i ena änden och sätta dit en bilventil så kan jag ju faktiskt rulla över till grannen som har tryckluft.
Sätter upp det på "att göra" listan.

Blandskruvarna, du åsyftar på dem som sitter närmast insuget, de jag kallade luftskruvar mao?
Hur stora justeringar skall man göra innan man börjar märka skillnad? Ett varv eller 20 grader i taget?

Jag tror jag får tvinga en viss herre att komma förbi mitt garage och ha dellorto-skola med mig.
Tycker mig inte hitta någon bra info på nätet även om det rent generella klarnar lite eftersom man mekar och läser Bell's böcker.
Det är Sävar och inget mer. Och jag kan ju inte sitta och kräva att någon skall författa en dellorto-bibel som jag förstår... :wink:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Viss herre

Inlägg av bulten »

Jag pratade med "en viss herre" och förklarade dina problem (bara bilens problemen :shock: ) han sa att det kunde ju vara vad som hällst. men han skulle kunna hjälpa dej.Hans problem är tiden. vi återkommer mer om detta mvh Bulten
Mikael Bengtsson
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag tror du blir förvånad om du trycktestar och sprayar med såpvatten, du kommer säkert att hitta ett och annat läkage :thumbright:
återkom gärna om du gör några framgångar
Bild
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Ja, detta är långt ifrån färdigt... Vesa ska ha tid med mig också. Ju mer jag hinner reda ut innan jag kidnappar honom ju mer finjustring kan jag få hjälp med.
Tackar för tips och råd så här långt.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Inlägg av Ventilen »

Sprang på tråden här.
Byggde nu i sommras en 230 maskin med dellisar o snurra. Har sällan tidigare skruvat med förgasare, alldra hellst dubbla. men tycker de är fräckt, så var tvungen o pula ihop en motor o pröva! :)

Byggde insug o grenrör o plenum, köpte ett par förgasare som var genomgångna o tätade med gummipackningar. En k29 snurra låg på hyllan, skaffade en H kam, ett msd 6btm hade ja handlat sen tidigare. Skaffade en turbo fördelare, den med magnet trigger i. (2 kablar i kontakten) o koppla ihopa att. Efter lite problem med flödande förgasare pga igensatta nålventiler skrammlade den igång.
Vill minnas jag ställde ut blandskruvarna 2 varv. för o sedan justera vidare. 1 varv kan va på tok för mycket o justera, även 20 grader i taget, men får försöka lyssna sig till hur motorn reagerar.
Började med en helt original fördelare inställd på 25 grader ca. utan vaccum.

Fick den te o gå vettigt men vid jämn gas, låt säg ca 90 kmh så ryckte bilen o gick aningen magert enligt bb lambdan, hade 65 i lågfart, prövade med 70. ryckningarna försvann, dock går den en aning fett nu i stället. ska se om ja kan få fatt i 68 eller något.

Tänkte jag skriver en rad, de ger kanske något?
Mvh//Ola
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag måste bara tillägga att det finns olika lågfarts e-rör som man kan prova till dellorto också.
Bild
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

När vi ändå är inne på ämnet.
Är det någon som vet om någon bok/tidskrift som behandlat ämnet dellorto 40?

Ventilen: Alltid ger det något. :wink:

Lämnat downpipen på svetsning nu iaf så det är bara att börja läsa på om Vems round mätaren...
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Uppdaterar med gårdagens mekande.

Bytte stift för att vara säker på att de inte var skit. Resultatet var givetvis oförändrat.
Det kan bara inte vara misständningar. Men det låter ju som det. :angryfire:

Slösprejade lite startgas utan någon reaktion.

Kollade hur tändningen betedde sig när jag varvade och släppte av.
Det måste vara tjuvläcka.

Ledsnade ihop och tänkte plocka av förgasarna så jag började känna på undersidan och då kände jag att det var något som inte stämde med den undre bulten på 4:ans cylinder.
Gummidistansen hade kalvat över brickan och brickorna hade deformerats en del. Bild på gummidistansen kommer i projekttråden. Tjuvläcka hittad mer eller mindre och Misab fick sälja mig nya imorse. De såg lite stabbigare ut än de jag hade tidigare så de lär väl inte deformeras på samma sätt iaf.

Återkommer om felet är puts väck (för nu skall dessa nya på och sedan ska det provstartas...)
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Ja denna sorgliga saga fortsätter.

Bytte de trasiga gummidistanserna och även en del brickor. Nu sitter förgasarna på som de ska. Kan ha varit lite tjuvluft här men inte så troligt.
Bytte även till en lite större och nyare spole, just in case...

Startade och lät den stå och bli varm. Lätt att se eftersom den börjar läcka vatten när den blir varm/termostaten öppnar. Tror jag har lokaliserat min vattenläcka med. Lite positivt kanske.

Skall försöka förklara hur bluddret/tvekan uppstår så kanske det blir lite enklare att ge hjälp...

Varvar jag upp den, typ rusar den några gånger, så varvar den jämt och fint. Men låter jag den komma ner på tomgång så sjunker den ganska fort ner till strax över 1000 för att sedan lite långsammare gå ner mot säg 850-900 och vara nära att dö.
Om jag då chocköppnar spjällen så dör den. Om jag lite försiktigare gasar så tvekar/bluddrar den lite och sedan varvar den till och så går den lite orent upp i varvet. Rusar jag den snabbt några gånger då så försvinner tvekan igen.
Testade även att långsamt öka varvet från tomgång till ~4500-5000 varv och då hör man tydligt hur den bluddrar till lite då och då på vägen upp.
Släpper jag ner den snabbt och sedan rusar den så går den rent.

Testade att skruva lite på luft/blandskruvarna.
Skruvade in dem helt och fick hög tomgång, 1500 varv kanske, utan större skillnad på bluddret/tvekan när jag sedan gasade upp den (kändes väl kanske, kanske lite bättre men är osäker på om det är inbillning bara). Den sjönk aldrig eller självdog.

Skruvade ut 1,5 varv. Fick lite lägre tomgång men i övrigt ingen större skillnad.

3 varv ut totalt och tomgången försvann och jag var tvungen att ge stödgas för att den inte skulle dö. Oförändrat.

Efter detta så var det Lutzen-dimma så jag fick ge mig och så ledsnade jag och for hem och surade.

Några ideer?

Ställer en gammal fråga en gång till:
Finns det någon form av bok i ämnet inställningar/justeringar/funktion på förgasare av denna sort?
Jag börjar så smått bli le på att experimentera utan att ha några förkunskaper att kunna förstå vad i hela friden jag håller på med... :doh:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Hur är det med bränsletrycket och vad kör du med för regulator och pump.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Skriv svar