Sida 1 av 4

Tjöver sig vid gaspådrag, dellorto

Postat: ons aug 12, 2009 3:07 pm
av Lappen
Setup:
b21et
405 topp, portad, org ventiler tror jag.
tu2 kam
dellortho 40
940 grenrör, s60r turbo
msd 6 btm

Kommer inte ihåg bestyckning nu men bilen gick bra med samma bestyckning med mer orginal motor. E-rör 14 är det enda jag kommer ihåg. Övrigt? Fråga!

Felbeskrivning:
Man står på tomgång, märker att tomgången dalar av, möter med gasen så tjöver den sig och håller på att stanna eller stannar beroende på hur mycket man trycker på gasen.
Vad kan det vara? Accpumpar? Tjuvluft? Annat?

Postat: ons aug 12, 2009 8:45 pm
av freespeed
Antagligen tjuvluft...

Postat: ons aug 12, 2009 9:10 pm
av The
vad i hela friden betyder "tjöver"

Postat: ons aug 12, 2009 9:19 pm
av Lappen
Kvävs, chokear, typ...
Kom inte på någon bättre stavning, ljuda ut det... :wink: :hihi:
The skrev:vad i hela friden betyder "tjöver"

Postat: tor aug 13, 2009 9:22 am
av Tobias Lindqvist
kan ju vara så att du har för högt bränsletryck ??

Postat: tor aug 13, 2009 9:41 am
av Lappen
Det skulle kunna vara det.
Dock gick den ju "bra" sist och jag har inte varit och skruvat på malpassin.
Anledningen till "bra" var att den nös på jämngas i motorvägsfart. Det gick bra att ligga i 80-90 men när det började bli lite mer belastning och man ville ligga och marscha i 120 så nös den. Då låg man precis kring 0 strecket på laddtryck. Lite under, lite över.
På full mutter gick den kanon och då det bara var snabbt ihopslängt för att få gasa av sig lite så accepterade jag det. Hade inga längre transportsträckor då heller. Detta skall jag ta tag i denna gång med men ville lösa denna nöt med tomgången först såklart.
Lite av problemet då var ju också att det var en sån liten turbo(t3). Det blev ju ladd på en gång.

Kan tillägga att jag inte har några dumpar som stör.

Skall testa tjuvluft först men hålla bränsletrycket i minnet.
Några förslag på ställen där det kan läcka? Skall dubbelkolla förgasare-insug, sitter nya packningar där men kan vara ojämnt draget kanske. Skall dubbelkolla det. Insuget är ok. Sitter ny packning och den är dragen bra, drogs när motorn var ur bilen och man hade fri sikt och tillgänglighet. Har bromsservo och laddtrycksmätare/msd inkopplat efter förgasare och skall kolla de slangarna men tror inte de ska vara dåliga.
Ska man flytta på bromsservon till tryckburken istället eller blir det för dåligt vaccum?

Några andra förslag på vad det kan vara? Tjuvluft och bränsletryck, mer?

Postat: tor aug 13, 2009 10:31 am
av Jonas Ohlsson
hur stämmer bestyckningen då, vad säger lamdan, avgastempen eller stiften?

Postat: tor aug 13, 2009 12:40 pm
av Lappen
De två första kommer att komma snart. Har vemsmätare men inte installerat än. :doh: Suget efter brum var för stort. Dock så har ju suget efter lambdamätaren blivit lite större nu så den kommer som sagt.
Men det är väl inte att rekommendera att köra första startup efter ihopbyggnad med mätaren i?

Skall läsa stift och återkomma.

På förra motorn vet jag bara stiften. Efter fullpluggskörning så var de "perfekt förbränning, på gränsen mot lite fet" om jag skall minnas tillbaka (är ju snart tre år sedan). Det var en standard 230, 530, k-kam, 740 grenrör och ic och t3, 1,3-1,4 i ladd.
Jonas Ohlsson skrev:hur stämmer bestyckningen då, vad säger lamdan, avgastempen eller stiften?

nyser

Postat: fre aug 14, 2009 9:30 pm
av bulten
God dag! Om den nyser vid jämn körning brukar det tyda på att den går magert. mvh Bulten

Postat: lör aug 15, 2009 1:21 am
av Lappen
Jo det pratade vi om då med.
Med tanke på varvtalet och laddtryck så borde det väl vara när man är i mellanläget mellan låg och högfart?

Men nu går vi ju på problem nummer två. Eller tänker du att lågfarten skulle vara för liten? Och iom det vara orsaken till att det tog tid innan den gled ner på tomgång. :!:
Får helt enkelt skruva ur och kontrollera vad det var som blev istoppat. (minnet säger 50 eller 60 men... :doh: )
Och installera BB-lambdan.
Många svar som kommer fram på de två åtgärderna skulle jag tro.

Postat: lör aug 15, 2009 11:20 pm
av 242
vill minnas 60 och 190 med 14 e-rör

men kan ha fel :shock:

mvh

Robban

Postat: ons sep 09, 2009 9:06 am
av Lappen
Lyfter denna tråd då jag förbereder för att åka till garaget i afton och hade ytterligare tankeställningar som jag tänkte bolla med er andra som kör förgasare och turbo.

Vart tar ni vacuumet till bromsservon?
Jag har min i 4:ans insugskanal på ett t-kors som också går till MSD och turbotrycksmätaren. Skall man ta det i tryckburken istället och därmed slippa problemen med tjuvluft därifrån eller blir det för dåligt vacuum?
Jag skulle isf kunna skifta plats med btr som sitter i tryckburken nu var tanken.

Kör ni någon backventil? Eller sitter det något sådan i den vita 90 graders anslutningen?
Tänkte att det kunde dra tjuvluft den vägen genom bromsservon. Skall givetvis testa men skadar inte att fråga.

Ska inhandla startgas och gå och leta läckor ikväll iaf.

Postat: ons sep 09, 2009 10:31 pm
av Lappen
Sådär nu ska vi uppdatera denna fråga lite.
Bestyckningen:
Hals 32
E14
170 luft
190 hög
52 låg
(För visst är det luft som sitter högst upp med skruv spår på toppen?)

Då jag själv misstänkte tjuvluft så har jag efterdragit förgasarna samt kollat över lite. Startade och gick över med startgas och får ingen förändring i gången oavsett var jag sprayar.
Nu tjöver den sig inte utan nu misständer den istället. (kan den ha gjort innan med nu när jag tänker efter). Bluddrar upp till ca 4000 varv minskande från 3000 varv kanske sedan verkar den gå riktigt.

Stiften sa efter en lite kort sväng och 20 sek tomgång:
4: svart
3: svart med vit beläggning på centrum blecket
2: svart och blöt i sopp
1: svart men lite brunt på sidoblecket och porslinet bredvid centrumblecket är också lite brunt. lite vitt på centrumblecket.

Det säger mig att det är 2:an som inte tänder riktigt.
Första åtgärden kommer att bli ny fördelare och rotor, volvo org.
Brytaren är ny, 0.40 inställd. Tändkablarna har gått 100mil kanske sist bilen var igång (biltema).

Lambdamätaren är på gång men i brist på den så fick det bli stiftläsning.

Vad tros om bestyckningen? Det känns ju inte snålt om man går på hur stiften ser ut.
Andra tankar?

Postat: tor sep 10, 2009 6:51 am
av DruTTeN
55 i lågfart skulle nog sitta fint. Får den lite fetare upp till ~3000

Postat: tor sep 10, 2009 8:22 am
av Jonas Ohlsson
hur är det nu,
är förgasarna synkade, även spjällen i förgasarhusen? det kan man väl säga är steg ett
har du stum tändning?
vad är inställd på?
jag håller med om att du borde gå upp lite på lågfart