bygga om förgasare till tryck!

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

bygga om förgasare till tryck!

Inlägg av Daniel 850 »

tänkte kolla om det är krabbigt att bygga om förasare till turbo bruk?
blir det lika bra som med orginal turbo dellorto?
vilket är lättast dellorto eller weber?
kostnad? hur stora ska man ha? ska bygga maskin för ca 350-400hk
alla tips är välkomna
har kollat lite här men har inte hittat allt jag vill veta

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Tryckförgasare

Inlägg av Magnus »

tror inte du lär märka någon skillnad mellan funktionen på "riktiga" trycktätade och hemmatätade förgasare.det finns beskrivet på en tidigare tråd hur man gör.fördelen med dellorto är att dom ofta redan har plastflottörer.weber har mässingflottörer som du måste byta mot plast.det är oxå lite mer jobb att t-täta webrarna men mina 45:or har funkat bra iallafall.det spelar nog ingen roll om du kör med 40 eller 45 till den effekten.det har bromsats höga effekter med 40:or.se till att ha så stor halsring som det går bara.det går även att svarva ner den extra konisk mot boxen för max flöde.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Jag blev erbjuden att köpa ett par dellorto 40:or för 1000:- nyss, dock suttit på en alfa, Är det mycket jobb med att trycksäkra dom? /Blir det dyrt att bestycka om dom till en Volvo B23 motor?

Mvh/Jimmy
Senast redigerad av Jimmy den tis jan 20, 2004 9:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Plastinspektions locket ska kastas bort och ersättas med platta lock. Fila ner den lilla kant som finns längst fram på flottörhuslocket, alltså där inspektionslocket suttit, alldeles nedanför chokemanövreringen. Det blir inte tätt annars. Sen kan man se över choke systemet, kan läcka där vid laddtryck men man kan ha tur. Annars är det bara att ta bort hela choken och lägga an lite Chemical Metal (bra skit) :D och täta.

Det går ju att borra munstycken och löda igen också. Kostar inte så mycket. Annars så kostar ett bränslemunstycke 55kr tror jag. En god idé är att köpa nya nålventiler, de är lite ynkliga standard. Köp de största möjliga. Sen är det bara att gasa.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Jag undrar om en sak..Äkta dellortoförgasare är ju så dyrt, går det inte ta vanliga dellorto 40DHLA förgasare och köpa en turbopackningssats,+ inspecktionslucka till turboförgasare och bara bestycka om dom??
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jo, det är väl det man brukar göra. Men locket kan man lätt göra själv.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

M10 skrev:Jo, det är väl det man brukar göra. Men locket kan man lätt göra själv.
Om man kan göra det själv så sparar man ju 600:-! :wink:
Hur tillverkar man ett sånt då? i vilket material? o.s.v?
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Dom jag kanske ska köpa har suttit i en alfa, måste man bestycka om dom totalt,isånafall kostnader? eller är dom lite liknande på vissa punkter?
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Locken kan man göra i aluminum eller plattjärn eller vad man nu har. Alfa bestyckningen räckte på min motor (BMW M10) till lite mer än tomgångskörning. Brukar sitta 145 bränsle och 210 luft har jag för mig. 170-180 bränsle är nog kanska bra att börja med iaf.
Skriv svar