Besikta med weber arrangemang?
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
Besikta med weber arrangemang?
Hörde nånstans ett det inte går att besikta med weber 45,or längre.
Är det nån som vet om det stämmer?
Har byggt motor till 142,an med dubbla 45,or men åker inte och besiktar om man ändå får 2,a för att motorn är lite ombyggd.Var aldrig några problem förr i tiden.Bara dom var äldre än -75..Och K-sprit funkade alltid för CO värdenas skull.
Nån som vet eller hört nåt eller är det bara en myt?
Är det nån som vet om det stämmer?
Har byggt motor till 142,an med dubbla 45,or men åker inte och besiktar om man ändå får 2,a för att motorn är lite ombyggd.Var aldrig några problem förr i tiden.Bara dom var äldre än -75..Och K-sprit funkade alltid för CO värdenas skull.
Nån som vet eller hört nåt eller är det bara en myt?
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
Nä det är så sant.Flamfilter bör nog sitta på förgasarna.så var det förr också. Som jag hört så klassas Weber/Dellorto/solex som tävlingsförgasare numera och får inte framföras på vanlig personbil,endast tävlingsbilar. Ska ringa till besiktningen och fråga så man får svart på vitt..Återkommer i frågan.
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
Har precis ringt tekniska avdelningen på bilprovningen och fick prata med en skåning som troligen låg och sov när jag ringde. Fick efter lite om och men i allafall ur han att det var inga som helst problem att besikta med webrar,så länge man höll sig inom ramen på 20% effekthöjning.Och det gällde tydligen fram till kat-lagen. Så nu är det utrett. Boop boop
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
- stressfläkten
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
- Ort: lindesberg
sista gången jag körde in med bara trattar så kolla bes gubben på bilen -"nylackad?"
japp sa jag.
han hoppa in å duttade på gasen BRAAAAP!
-"nytrimmat å?"
nä de e gammalt sa jag.
sen dog bilfan när han skulle av bromsprovaren....
-"åh, lite mycke kam här"
jag var knäpptyst.....
sen vart det en liten smygstart på 3500rpm å 2 svarta streck ur bromsboden....
-"fan han går bra den här"
jag fick mitt rena papper och sa ett tyst tack.
japp sa jag.
han hoppa in å duttade på gasen BRAAAAP!
-"nytrimmat å?"
nä de e gammalt sa jag.
sen dog bilfan när han skulle av bromsprovaren....
-"åh, lite mycke kam här"
jag var knäpptyst.....
sen vart det en liten smygstart på 3500rpm å 2 svarta streck ur bromsboden....
-"fan han går bra den här"
jag fick mitt rena papper och sa ett tyst tack.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Det är rätt, att gnälla över entusiastbilar som är gamla, inte har så mycket avgaskrav och inte körs så mycket varje år ger inte så mycket. Bättre att dom håller efter småbarnsmorsorna och de andra som bara tankar och kör för de märker ju inte om en spindelled är har gett upp eller om ett hjullager har skurit.jos4561 skrev:sista gången jag körde in med bara trattar så kolla bes gubben på bilen -"nylackad?"
japp sa jag.
han hoppa in å duttade på gasen BRAAAAP!
-"nytrimmat å?"
nä de e gammalt sa jag.
sen dog bilfan när han skulle av bromsprovaren....
-"åh, lite mycke kam här"
jag var knäpptyst.....
sen vart det en liten smygstart på 3500rpm å 2 svarta streck ur bromsboden....
-"fan han går bra den här"
jag fick mitt rena papper och sa ett tyst tack.
eller om motorn gått på 3 cylindrar dom senaste 200 milenKarl V skrev:Det är rätt, att gnälla över entusiastbilar som är gamla, inte har så mycket avgaskrav och inte körs så mycket varje år ger inte så mycket. Bättre att dom håller efter småbarnsmorsorna och de andra som bara tankar och kör för de märker ju inte om en spindelled är har gett upp eller om ett hjullager har skurit.jos4561 skrev:sista gången jag körde in med bara trattar så kolla bes gubben på bilen -"nylackad?"
japp sa jag.
han hoppa in å duttade på gasen BRAAAAP!
-"nytrimmat å?"
nä de e gammalt sa jag.
sen dog bilfan när han skulle av bromsprovaren....
-"åh, lite mycke kam här"
jag var knäpptyst.....
sen vart det en liten smygstart på 3500rpm å 2 svarta streck ur bromsboden....
-"fan han går bra den här"
jag fick mitt rena papper och sa ett tyst tack.
lite off topic men jag kunde inte låta bli.
har en kompis faktiskt(ja det är en kompis och inte jag) som hadde en omega 3000 24v som tappade 1ans stift för att ventilkåpan läkte och fylde stifthålet med olja = överslag, vi runt om kring sa att han skulle fixa det snarast men inte då, han var jo opelman av klass, det var ju jobbigt ju..... var rätt komplös efter 5 -6 månader utan gnista, inte ens en darrning på nålen på kompprovarn....
men de e klart han drog faktiskt bakre kam överfallen med skiftnyckel samtidigt som han sa moment, moment... på nyrenoverad topp... det var efter topprenoveringen som kåpan läkte... somliga är dyra för sig själva
har en kompis faktiskt(ja det är en kompis och inte jag) som hadde en omega 3000 24v som tappade 1ans stift för att ventilkåpan läkte och fylde stifthålet med olja = överslag, vi runt om kring sa att han skulle fixa det snarast men inte då, han var jo opelman av klass, det var ju jobbigt ju..... var rätt komplös efter 5 -6 månader utan gnista, inte ens en darrning på nålen på kompprovarn....
men de e klart han drog faktiskt bakre kam överfallen med skiftnyckel samtidigt som han sa moment, moment... på nyrenoverad topp... det var efter topprenoveringen som kåpan läkte... somliga är dyra för sig själva
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort