problem med för små fuggar, hur göra?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

problem med för små fuggar, hur göra?

Inlägg av beemern »

tjena.

har lite funderingar ang mina förgasare (dubbla solex 40 PHH, då ekonomin inte räcker till att köpa weber 45er (som egentligen inte blir tillräckligt de heller) så har jag börjat fundera hur jag ska göra för att få motorn som jag vill.


det är en bmw m10 motor till 1602an, sitter följande nu:

2002 tii bottendel
e12 topp lätt portad (in o avgkanaler 40x45mm) med dubbla ventilfjädrar
solex 40mm fuggar 40mm in, 30x35 mot topp (därav för små)
matchportat extraktor (40x45mm)
letar våldsam kam som passar min motor som jag vill ha den.

har kanske glömt nån detalj.



hur vill jag då ha den?

blir efter att ha fått balanserad bottendel till vintern att varva så nära 9-10000v/min som möjligt och undrar hur jag ska göra då effekten sinar i förgasarna vid 6500v/min


kan man göra tex så att man monterar bränslepumpar från säg volvo 240 och en regulär? bränslepump som höjer trycket ju mer man gasar eller är jag helt ute och cyklar?, har iallfall hört att de ska gå att göra något liknande.
larse norsken edvardsen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Hembyggt sprut med slidmatning? (budget...)
Eller måste du ha förgasare av nån anledning?
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: problem med för små fuggar, hur göra?

Inlägg av mats757 »

beemern skrev:tjena.

kan man göra tex så att man monterar bränslepumpar från säg volvo 240 och en regulär? bränslepump som höjer trycket ju mer man gasar eller är jag helt ute och cyklar?, har iallfall hört att de ska gå att göra något liknande.

Det är lufttilförseln som är flaskhalsen!
Leta efter MC, förgasare. Helst riktiga trottelförgasare. Typ Mikuni RS40 eller liknande.
Men även vaccumförgasare från någon orginal hoj flödar på rätt bra med luft. Finns bryggor med förgasare upp till 40mm
Det är avsevärd skillnad mot en Weber på 40mm, då halsringar stryper luftflödet väldigt mycket.

Se bara till så du inte köper MCförgasare av fallförgasar typ.

Mats
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

okej de låter bättre,

varför jag vill ha förgasare är för att de låter så sjukt gott:D. skulle mycke väl kunna köra med sprut men tycker de är fränare med fuggar + att de blir lite för dyrt för min budget att köra sprut och sånt.
larse norsken edvardsen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

beemern skrev:okej de låter bättre,

varför jag vill ha förgasare är för att de låter så sjukt gott:D. skulle mycke väl kunna köra med sprut men tycker de är fränare med fuggar + att de blir lite för dyrt för min budget att köra sprut och sånt.
Det blir ju svårt att hitta bra motargument när du lägger ut texten så... :hihi:
Mikunisar är ju ett bra förslag...
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

fugazi skrev:
beemern skrev:okej de låter bättre,

varför jag vill ha förgasare är för att de låter så sjukt gott:D. skulle mycke väl kunna köra med sprut men tycker de är fränare med fuggar + att de blir lite för dyrt för min budget att köra sprut och sånt.
Det blir ju svårt att hitta bra motargument när du lägger ut texten så... :hihi:
Mikunisar är ju ett bra förslag...

hehe ja precis :P ska börja söka runt lite på de nämnda alternativen :)
larse norsken edvardsen
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Jo, MC-förgasare kan vara rätt melodi för dig. Håller själv på att göra klar en anläggning med Keihin 39:or med M10-insug. :)
Men vad ska du ha för kolvar? Tii-kolvar ger för lågt komp om du ska köra vass kam med mkt överlapp.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

ErikBerg skrev:Jo, MC-förgasare kan vara rätt melodi för dig. Håller själv på att göra klar en anläggning med Keihin 39:or med M10-insug. :)
Men vad ska du ha för kolvar? Tii-kolvar ger för lågt komp om du ska köra vass kam med mkt överlapp.

ja de verkar så:P. oh härligt, till vad för bil?. för lite? :O hade tänkt köra med tii-kolvarna, trodde de var så hög komp de gick att få typ:P
larse norsken edvardsen
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Tii-kolvar och Schrick 304-kam är ju en klassisk kombination från när det begav sig. :)
Jag vet faktiskt inte vid vilken nivå man börjar behöva kolvar med ännu högre kompa. Men det finns säkert folk här på forumet som vet.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

ErikBerg skrev:Tii-kolvar och Schrick 304-kam är ju en klassisk kombination från när det begav sig. :)
Jag vet faktiskt inte vid vilken nivå man börjar behöva kolvar med ännu högre kompa. Men det finns säkert folk här på forumet som vet.

ahaa okej, ja jag får kolla upp de lite då men trodde att tii-kolvar och planad topp skulle göra sitt :P.
larse norsken edvardsen
Skriv svar