golf mk1 16v turbo förgasar hjälp

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

golf mk1 16v turbo förgasar hjälp

Inlägg av AudiJohan »

hejsan har tänkt bygga en golf mk1 med mk2 16v 1,8 motor med s2 stakar och kolvar med turbo och förgasare,

jag har nu tre frågor som rör förgasarna och insugena

1. hur mycket effekt räcker 2 st dellorto 40/40 till ? tror ni det räcker eller ska jag ha större `?

2. är weber eller dellorto bättre ? lättast att bestycka osv.

föragasarna det står mellan är ju dellorto/weber 40/40 eller 45/45 eller kanske 48/48

3. golf har ju insugs portarna på samma sida som grenröret vilket betyder att all värmen från turbo grenrör far upp på förgasarna,

så jag tänkte att jag skule bygga mig uppböjda insug så att förgasarna står ovanför toppen eller he en tjock plåt mellan grenrör,insug som förhoppningsvis håller borta värmen och sen nånting som blåser luft mot grenröret så att den varma luften far ut på sidan typ hood scoop med rör eller en el fläkt ? borde inte något av detta funka ?

kom gärna med andra ideer, och förresten kommer bensin o luft pulserna störas av uppåt böjda insug ?
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Inlägg av Christoffer N »

på 16v rovan så sitter ju avgasportarna på baksidan och insugsportarna framåt så det borde inte vara några problem :thumbright:
Christoffer Nygren

vw freak !
AudiJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån maj 24, 2010 1:07 pm

Inlägg av AudiJohan »

Christoffer N skrev:på 16v rovan så sitter ju avgasportarna på baksidan och insugsportarna framåt så det borde inte vara några problem :thumbright:
det har jag redan kommit på :) letar bara efter en donator bil nu men har semester nu så det blir till å leta och vænta ,
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

AudiJohan skrev:
Christoffer N skrev:på 16v rovan så sitter ju avgasportarna på baksidan och insugsportarna framåt så det borde inte vara några problem :thumbright:
det har jag redan kommit på :) letar bara efter en donator bil nu men har semester nu så det blir till å leta och vænta ,
Suzuki GSX1100 förgasare vakuumförgasare 34mm räcker till 400hk på MC.
Leta på En brygga med MC förgasare trycksätt enligt konstens alla regler, det kommer att fungera utmärkt.

Mats
Skriv svar