Nyrenoverad motor, nyrenoverade SU HIF6:or = problem! [FILM]

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Nyrenoverad motor, nyrenoverade SU HIF6:or = problem! [FILM]

Inlägg av carfreak »

Hello!!

Precis fått ihopp motorn och kört in den i ca. 2500RPM i runt 20min.

Nu skall det finjusteras!

TÄndningen står på 10g vid "tomgång" - vet ej exakt vilket varvtal.

Ligger runt 20-25g vid ca. 4000rpm.
Svarar bra på gasen osv.

Problemet är att motorn hoppar så in åt helvete när det kommer ned på lägre varv.. Kan ju bara vara så enkelt att kuddarna är helt slut, skall sätta dit mina stumma alu kuddar senare. Vet ej riktigt hur en trimmad b20 beter sig på lägre varv.. nästintill omöjligt att få till tomgång..

Har kollat efter läckage osv.

Motor specs:

Elleman steg 3 topp (E-stomme), nyrenoverad, planad, mirafräst mm.
B18 bottendel borrad till 2l
Nya kolvringar, lager mm.
Dubbla SU HIF6:or med org. bestyckning med BDJ nålar.. Såg att på B20B med dubbla förgasare satt det BBB nålar, kan det vara det?
Elleman D5 kamaxel

Någon i göteborgs trakten som är duktig på just su förgasare och har möjlighet till att komma hit och ställa in?!

Märkte precis att när man lyfter upp kolven på ena förgasaren så händer det inte ett dugg :s Lyfter jag upp den andra dör motorn som den skall göra. Vad betyder detta???
Senast redigerad av carfreak den fre jul 09, 2010 10:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
//Christian
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Att motorn hoppar på tomgång eller lägre varv tyder på att förgasarna är osynkade, kolla dom på tomgång med "klockor" så dom suger lika mycket.

Är det samma höjd på nålarna och munstyckena?

Hade samma problem som dig och då va det ena nålen som börjat lossna och åkt ner en bit, va omöjligt att få den gå bra på tomgång, trodde att motorn skulle lossna från kuddarna.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

NikkO skrev:Att motorn hoppar på tomgång eller lägre varv tyder på att förgasarna är osynkade, kolla dom på tomgång med "klockor" så dom suger lika mycket.

Är det samma höjd på nålarna och munstyckena?

Hade samma problem som dig och då va det ena nålen som börjat lossna och åkt ner en bit, va omöjligt att få den gå bra på tomgång, trodde att motorn skulle lossna från kuddarna.
Skall kolla detta! Tack så mycket för tipset!

Vad händer om det sitter helt olika nålar i vardera förgasare? Börjar bli osäker på om de sitter likadana i båda.
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Allt är inställt igen.. går bra mkt bättre nu men fortfarande orolig på tomgång!

Börjar fundera på om det är spjällaxlarna som glappar för mycket, skall det vara axiellt och radiett kännbart glapp eller helt stumt? Mina glappar en aning radiellt, någon mm.

Filmade så de blir lättare för er att förstå hur den går!

http://www.garaget.org/video/gkqncwtkye7v
//Christian
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

precis så va min, ruskade och hade dåligt gassvar...

ställt flottörnivån?

spjällaxlarna ska inte ens glappa 1 mm radiellt.

Löper trottlarna lätt?

plugga även hålen i dom och släpp ner dom i klockorna, ska ta lika lång tid för båda att åka ner. Förstår du va jag menar?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

NikkO skrev:precis så va min, ruskade och hade dåligt gassvar...

ställt flottörnivån?

spjällaxlarna ska inte ens glappa 1 mm radiellt.

Löper trottlarna lätt?

plugga även hålen i dom och släpp ner dom i klockorna, ska ta lika lång tid för båda att åka ner. Förstår du va jag menar?
okej, skönt å inte va ensam :p gruppkram hahaha ;)

flottörerna ligger 1mm under kanten, spjällaxlarna glappar ca. 1mm radiellt - kan vara det, men läcker ej, har sprutat startgas!
Trottlarna går väldigt lätt, ca. 6sek på båda med pluggade hål.

Dock kommer jag gå över till dellorto nu, är så trött på su:arna så de är till salu!
//Christian
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Vad är renoverat på HIF-6orna, bytt till överdimension på spjällaxlarna???
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

med så slitna spjällaxlar kan du ju inte synka dom öht... och tätt är det knappast.

Är det nya fjädrar? använd dom röda.


Min b20 vibrerar knappt någonting nu när det är helt synkat, även fast motorkuddarna är mjuka och helt slut. Och vilket fint gassvar, kan stå på tomgång 10 minuter och den svarar direkt om man ger fullgas.

Ska fixa film imorgon så ska du få se hur fint SU kan fungera.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

aha okej.. så ni tror att detta beror på glappet då? Men borde inte motorn reagera på startgas om de vore läckage?

Får nog prova att byta axlar samt bussningar då!

Allt är bytt förutom bussningarna till axlarna!

Nya spjällaxlar samt bussningar är beställda! Är presspassning på bussningarna va? Skall pressa ut de gamla! Skall även passa på att justera flottörerna 1 gång till. Vad brukar ni ställa dem på för mått?
//Christian
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Då är de inte renoverade... :roll:

Missat volvoamazonpicture :?: :?: :?:

Min glappa weber 36/36 reagerade knappt på startgas, så det är olika hur och var det är slitet.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Hasse63 skrev:Då är de inte renoverade... :roll:

Missat volvoamazonpicture :?: :?: :?:

Min glappa weber 36/36 reagerade knappt på startgas, så det är olika hur och var det är slitet.
Jo eftersom jag trodde att de där glappet var normalt så tänkte jag inte på de. Dock är motorn redan såld för 14´000:-
//Christian
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

:shock:

Du har ju skrivit det i din annons eller ???
Dubbla SU HIF6 - Blästrade och totalt igenom gångna med nya bussningar, packningar mm.
jaja :roll:
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Hasse63 skrev::shock:

Du har ju skrivit det i din annons eller ???
Dubbla SU HIF6 - Blästrade och totalt igenom gångna med nya bussningar, packningar mm.
jaja :roll:
De är alltså bytta tidigare (nya bussningar). Dock byttes inte axeln så antar att det är den som är sliten. Har dock nya axlar som köparen får med!
//Christian
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

ELLEMAN D5

Inlägg av volyota »

elleman d5 är inte den rättså vass vad är det för värden på den
Skriv svar