Bestycknings frågor kring 2 x Dellorto 40mm

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bestycknings frågor kring 2 x Dellorto 40mm

Inlägg av carfreak »

Hejsan! Sitter å fundrar lite på Dellorto 40 till min halv trimmade racer.

Motorspecs:

B18 block borrat till 2,0l - 14,5bar komp körs på E85
Elleman Steg 3 topp
Elleman D5 kamaxel
Pertronix brytarlöst t-system med flame thrower spole
Typ 2 extraktor
Lättat svänghjul

Vad rekommenderar ni för bestyckning till detta?
Su förgasarna jag har nu räcker verkligen inte till.. även vid max inskruvade blandskruvar så går den magert!
Skall köras på E85 så mer bränsle behövs :)
//Christian
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Vad tror ni om detta?

Halsring: 38 or 36
Huvudmunstycke: 150
E-rör: 6
luft munstycke: 170
lågfartsmunstycke: 65
acc munstycke: 33
nål ventil: 225

Skall köra med E85!
//Christian
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

bara testa ser ju vettigt ut men kör med större acc munstycken ~40-45
Inget slår skön sången från Webrar!
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

DruTTeN skrev:bara testa ser ju vettigt ut men kör med större acc munstycken ~40-45
okej! Acc munstycke bestämmerna hur mycket bränsle som ska pumpas in vid gaspådrag?!
//Christian
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

carfreak skrev:
DruTTeN skrev:bara testa ser ju vettigt ut men kör med större acc munstycken ~40-45
okej! Acc munstycke bestämmerna hur mycket bränsle som ska pumpas in vid gaspådrag?!
stämmer bra det.
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Största halsring på 40or är 32mm bara så du vet.
vill du ha 36-38mm så är det 45or som gäller.

Om du kör 32mm halsring prova med ca160 i huvud
och 200 i luft.

60-65 i lågfart och 45-50 i ax.
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

36 halsringar på mina weber 45or ströp bilen till ca 130hk.. kör nu ca 43 halsringar special från ellemann å närmar mig 200 hk

Prata med Ellemann! han kan ALLT om bestyckningen! :thumbright:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

F1 schmidt skrev:Största halsring på 40or är 32mm bara så du vet.
vill du ha 36-38mm så är det 45or som gäller.

Om du kör 32mm halsring prova med ca160 i huvud
och 200 i luft.

60-65 i lågfart och 45-50 i ax.
Hur kan du säga att 32 är max på 40ior, jag åker mellan 36 o 38 på alla mina 40ior. Finns ju svarv bara så du vet.
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Inlägg av Peter schmidt »

Jag ska inte bråka med dej men det finns en anledning att dom
inte finns med större halsringar org ....
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

lufthastigheten kanske blir låg över munstyckena när halsringens kona försvinner ju mer man svarvar upp dom !? Blir kanske inte så bra då?!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bingo, du har vunnit en grön traktor i valfri färg! :thumbright:

A. Graham Bell tar upp halsringarna i Weber i någon av böckerna han skrivit, och han tycker faktiskt att Weber gjorde bort sig när dom valde storlekarna - han tycler att dom största är för stora... :roll:
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

Beror det inte lite på motorns kapacitet och sug? kör med D7 kam borrad b20 mycket trimmad topp och extraktor och min blev väldans mycket bättre när jag fick svarvat upp halsringarna till 43 från 36.
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

F1 schmidt skrev:Jag ska inte bråka med dej men det finns en anledning att dom
inte finns med större halsringar org ....
Gör det säkert tycker det bara är konstigt att folk får motorer att gå utav helvete med 40ior.
Inget slår skön sången från Webrar!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

DruTTeN skrev:
F1 schmidt skrev:Jag ska inte bråka med dej men det finns en anledning att dom
inte finns med större halsringar org ....
Gör det säkert tycker det bara är konstigt att folk får motorer att gå utav helvete med 40ior.
Det beror ju på vad man menar.. Jämfört med SU är det ju en klar uppgradering, men 40or är fortfarande för små för höga effekter till 2l+ motorer.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar