Mikunibrygga från r1, Accelerationspump?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Mikunibrygga från r1, Accelerationspump?

Inlägg av T Landholm »

Tjo!

Som sagt någon som vet om det är accelerationspump på en mikuni 40 mm brygga från en 99:a r1:a?

Jätte tack på förhand, MVH Tommy Landholm. :)
Tommy Landholm
JonathanBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jun 05, 2009 8:55 pm
Ort: örsjö
Kontakt:

Inlägg av JonathanBerglund »

Nope, så vitt jag vet är det som på större moppeförgasare, trottel, högfartsmunstycke och lågfartsmunstycke. (ja, jag vet att de har spjäll också..) Men vissa moped/MC trimställen har en elektronisk version av accpump.. men det kostar lite vill jag minnas :roll:

//jonathan
Jonathan Berglund

"Power Is Nothing, Without Control.."
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av T Landholm »

JonathanBerglund skrev:Nope, så vitt jag vet är det som på större moppeförgasare, trottel, högfartsmunstycke och lågfartsmunstycke. (ja, jag vet att de har spjäll också..) Men vissa moped/MC trimställen har en elektronisk version av accpump.. men det kostar lite vill jag minnas :roll:

//jonathan
Ok.. Då vet jag lite mer, tack för svaret :D :thumbright:
Tommy Landholm
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

CV förgasare har väl nästan aldrig accpump. SU och Stromberg har inte heller det.
JonathanBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jun 05, 2009 8:55 pm
Ort: örsjö
Kontakt:

Inlägg av JonathanBerglund »

loop skrev:CV förgasare har väl nästan aldrig accpump. SU och Stromberg har inte heller det.
Är OT men, vad står CV för? är det trottel och spjäll, typ?

//jonathan
Jonathan Berglund

"Power Is Nothing, Without Control.."
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

acc pump behövs inte på en sån gasare.

constant velosety tror jag det står för?
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av T Landholm »

Jens Gustavsson skrev:acc pump behövs inte på en sån gasare.

constant velosety tror jag det står för?
Ok.. Får man fråga varför? Är lite ny på området :)

Tack för alla svar :D
Tommy Landholm
JonathanBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jun 05, 2009 8:55 pm
Ort: örsjö
Kontakt:

Inlägg av JonathanBerglund »

wunderbaum_glidarn skrev:
Jens Gustavsson skrev:acc pump behövs inte på en sån gasare.

constant velosety tror jag det står för?
Ok.. Får man fråga varför? Är lite ny på området :)

Tack för alla svar :D
För att man har högfartsmunstycket ;) (skulle jag tro att han menar iaf? är även jag rätt ny på detta, går mest bara på logik och sånt jag läst :) )

//jonathan
Jonathan Berglund

"Power Is Nothing, Without Control.."
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Constant velosity ,betyder att förgasaren jobbar med samma gashastighet
oavsett varvtal.Vakuum trottelns öppning följer motorns varvtal.
Användarvisningsbild
Robert R
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 03, 2010 8:24 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Robert R »

En gammal tråd jag vet men jag hittade en sprängskiss när jag surfade runt. http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Enok skrev:Constant velosity ,betyder att förgasaren jobbar med samma gashastighet
oavsett varvtal.Vakuum trottelns öppning följer motorns varvtal.
Korrekt. Og på de trenger man ingen accpumpe...
-Bjørn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter en sån R1:a trött på gasen? :wink:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är dämpningen på trotteln som som ger ett tillskott,
ungefär som en accpump!

/F
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Accpumpstillskottet i en normal förgasare är till för att kompensera det tryckfall som blir pga att spjället öppnar "FÖR MYCKET".
Öppnar man succsesivt spjället vart efter varvtalet ökar, så behövs inget tillskott.
Detta sköts automatiskt av vakuumtrotteln i en CV förgasare.
Alltså har man "konstant gashastighets förgasare" CV, så fungerar det tillfredställande bra.

Sätter man på Riktiga trottelförgasare på en MC, så måste man hålla fan på sig för att hojen ska bli körbar. Gasar man för mycket på låga varv så "Böööar" bara motorn. Eller så sätter man på en accpump så kan vem som helst köra. Båda metoderna fungerar.

Mats
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

haha. På gamla honda cb650 har endast en av förgasarna accpump. :doh: blev väl för dyrt med fyra.
Skriv svar