Förgasare före turbon? Raptor 350

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Förgasare före turbon? Raptor 350

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Tja!
Vet att det varit på tapeten förut men kunde inte hitta svaren jag sökte.
Mitt projekt är en Yamaha Raptor 350 och turbon är den minsta från Biltema med 32mm både in/ut.

Det sitter en mikuni förgasare på och jag har inte hittat nått om trycktätning men den påminner om en stromberg med vacumtrottel och spjäll.
Om jag monterar denna förgasare innan turbon men flyttar spjället till efter turbon för att slipa vacum i turbon hur kommer det funka?

Finns ingen bränslepump utan det är "självrinning" som gäller från tanken
bör förgasaren byggas om på något sätt? kommer jag fylla hela turbon med soppa när spjället är stängt?

Kom med tips och ideer, har inte börjat bygget ännu! men eftersom jag tror att motorn kommer rasa innan jag är färdig så är detta mest på test! jag vill helst använda denna förgasare men om nån har ett billigt alternativ så säger jag inte emot

Har konverterat några bilar innan så jag är inte helt torr på turbokonvertering men just det med att suga genom förgasaren utan att täta turbon är jag ny på!

Blev ett långt inlägg men hoppas på några svar kunskapen finns garanterat här! :thumbright:

mvh Fredrik
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Ett problem är ju att du inte har en koltätad turbo, vilket man bör ha ifall man ska suga bränslet genom densamma.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Trodde man endast behövde det om man skapa ett vacuum i turbon? alltså om spjället sitter innan turbon? jag har tänkt montera spjället efter turbon som vanligt.. men turbon kankse tar skadat av bränslet också?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Det blir väl problem med tomgångs-kretsen på förgasaren, den sitter ju vid
spjället.
Peter Olson
Skriv svar